söndag 13 januari 2013

Dracula av Bram Stoker (Monstertema)

Titel: Dracula
Författare: Abraham "Bram" Stoker
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 1897
Genre: Skräck, Klassiker
Handling: "Arthur tog pålen och hammaren, och när han väl hade bestämt sig för att utföra handlingen syntes inte minsta darrning i hans händer. Van Helsing slog upp sin bönbok och började läsa, och Quincey och jag läste så gott vi kunde efter. Arthur satte spetsen mot hjärtat, och jag såg hur den trycktes in i det vita hullet. Sedan slog han till med all sin kraft..."

Omdöme: Då har jag avslutat första boken i mitt monstertema, som blev den klassiska viktorianska vampyr-romanen Dracula av Bram Stoker. Det har tillkommit ännu en bok i mitt monster-tema sedan jag skrev om detta i inlägget ”Monstruösa storverk” den 6:e januari, nämligen Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde av Robert Louis Stevenson.

Det närmaste jag har kommit Bram Stokers form av vampyrer tidigare är i Terry Pratchetts bok Carpe Jugulum, som är lite som en parodi av Dracula (och en av de bästa böckerna från Discworld-serien), så låt mig säga som så att jag mina förväntningar var relativt höga. Jag är ju trots allt ett stort fan av vampyrer (vem är inte det) och min favorittyp av vampyr är de som man finner i Anne Rices böcker (Vampyrkrönikan). Men jag började läsa så insåg jag att denna bok är skriven i formen av brev, dagböcker, journaler osv., vilket fick mig att bli en aningen besviken... tills jag hade kommit in i boken. Bokens format gjorde det faktiskt ännu mer spännande och det var nästan som att man satt och läste riktiga människors riktiga upplevelser.

Man måste också tänka sig in i det viktorianska England och försöka att utgå ifrån hur de såg världen då, vilket underlättar läsningen ganska mycket, och även fast den här boken nu har 116 år på nacken så tycker jag den håller sig förvånansvärt bra även idag. Ska jag klaga på någonting så kan jag väl tycka att det är rätt många utdragna dialoger ibland, men kommer man över det så är det en mycket spännande och läsvärd bok. Den här helt klart värdig att vara en av våra mest älskade klassiker.

Jag tänker ge Dracula 4 av 5 i betyg då den stundvis var en klar 5:a och ibland bara en 3:a. Detta är en klassiker alla bokälskare borde läsa.

Monstertema:
Dracula av Bram Stoker
Frankenstein; or, The Modern Prometheus av Mary Shelley
I am Legend av Richard Matheson
Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde av Robert Louis Stevenson


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...