söndag 6 januari 2013

Monstruösa storverk

Jag har omedvetet dragits in i en monsterperiod. Det började med Frankenstein; or, The Modern Prometheus av Mary Shelley från 1818 som jag köpte i våras som jag dessvärre inte tagit mig igenom än pga tidsbrist och en massa andra spännande böcker som kommit i vägen, men som jag ändock fortfarande läser. Ni som följer bloggen vet ju redan av ett annat inlägg att jag läser flera böcker samtidigt. Hur som helst så blev jag sugen på att prova att läsa andra klassiska ”monster-böcker”, som mer eller mindre påbörjade skräck-genren för just det monstret. Förutom Frankenstein så talar jag så klart om Dracula av Abraham "Bram" Stoker från 1897 som jag påbörjade förra veckan och I am Legend (sv. Legend) av Richard Matheson från 1954, den första inom den moderna zombie-genren som jag planerar att läsa.

Jag har däremot lite problem med klassiker. Jag har svårt att ta mig igenom dem då de är skrivna på ett så annorlunda sätt, tror jag. Det var samma sak när jag skulle läsa källtexter när jag gick Idéhistoria på universitetet – det var så svårt att få grepp om texten.
Har ni lika svårt att läsa klassiker?

Jag vill dock ändå så gärna ta mig igenom de klassiska verken bara för att ha läst dem. Dracula är väl den enklaste hittills även om den än så länge är i formen av en dagbok, men Frankenstein är skriven i Jag-form och innehåller en hel del känsloyttringar... nästan lite väl mycket kan jag tycka ibland. Dessa böcker är dessutom skrivna för samtiden och gör det svårare för en 2000-talsmänniska att greppa riktigt allt de refererar till. Men tack och lov är det inte lika illa som De Tre Musketörerna av Alexandre Dumas som jag gav mig på i somras och som jag fick lägga bort efter en 8 sidor lång dialog som bara gick runt och runt. Men både Dracula och Frankenstein är bra böcker än så länge och jag ska ta mig igenom dem om det så tar mig ett år.
Har ni några andra förslag till klassiska ”monsterböcker”?

Dracula av Abraham "Bram" Stoker,1897 (Påbörjad)

I am Legend av Richard Matheson, 1954 (Planerad)
Frankenstein; or, The Modern Prometheus av Mary Shelley, 1818 (Påbörjad)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...