måndag 15 augusti 2016

The BFG av Roald Dahl

Titel: The BFG
Svensk titel: SVJ
Författare: Roald Dahl
Förlag: Puffin Books
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 1982
Genre: Barnbok,
Goodreads snittbetyg: 4.21
Handling och Omdöme:
Sophie blir kidnappad av en jättestor.. jätte. Han sträcker in sin hand genom fönstret på barnhemmet och plockar upp henne ur sängen. Han tar med henne till jättarnas land och tillsammans smider de planer på hur de ska sätta stopp på de andra jättarnas mumsande av oskyldiga små barn.

Jag minns att en lärare läste den här boken för min klass i lågstadiet och jag satt som på nålar för att den var så spännande. Såhär i efterhand var det bara en sak som jag mindes, inte det faktum att de otäcka jättarna sprang iväg varje natt och åt barn. Nej, jag kommer ihåg att SVJ (som han kallas i den svenska översättningen) hade så stora öron att han kunde höra hur blommorna skrek när man plockade dom. Jag plockade inte blommor igen på väldigt länge efter det..
Jag är inte överdrivet bekant med Roald Dahl, den enda bok som jag har läst tidigare är Charlie och Chokladfabriken. Han är lika underfundigt rolig även i The BFG.
Jag gav den 4/5 i betyg, den kändes lite kort. Lite som att äventyret hade kunnat vara lite längre, men å andra sidan kan det vara pga att det är en barnbok. 

Omslaget:
Omslaget är fint. Färgglatt och roligt. Kul att få en liten förklaring på hur The BFG ser ut.

Övrigt:
Den 22 juli hade en film baserad på boken världspremiär. Ska bli kul att se den :)




8 kommentarer:

  1. Very nice article, I enjoyed reading your post, very nice share, I want to twit this to my followers. Thanks!. Kumkum Bhagya

    SvaraRadera
  2. dapatkan uang tambahan di tengah pandemi ini dengan bermain dominoqq di asikbandarqq
    raih kesempatan untuk mendapatkan bonus dengan mendaftar sekarang juga hanya di http://180.215.13.115

    SvaraRadera
  3. You as a construction contractor are wondering how much the latest duraflex sheet price to budget for your project. We update duraflex sheet prices regularly. Distributed by Tat Phu is authorized, making light floors, partitions, ceilings, interior and exterior. More: tấm sàn cemboard

    SvaraRadera
  4. Bagi para penggemar yang ingin bermain Slot Online Deposit Pulsa Tanpa Potongan yang tentunya bisa dimainkan dengan sangat mudah dan dimanapun kapanpun kalian inginkan hanya dengan smartphone yang sudah didukung dengan android & IOS bisa langsung mengunjungi situs IDN89 yang sudah terpercaya melalui Slot Online Deposit Pulsa

    SvaraRadera
  5. Nice article, thanks for the information. If you are interested in medical treatment in Turkey, I definitely recommend looking facial feminization surgery in turkey

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...