måndag 17 augusti 2015

The Princess Bride av William Goldman

Titel: The Princess Bride
Svensk titel: Bleka dödens minut 
Författare: William Goldman
Förlag: Harcourt
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår:1973
Genre: Fantasy, Kärlek, Humor
Goodreads snittbetyg: 4.24
Handling och Omdöme:
Den här boken handlar om fäktning, slagsmål, kärlek, hat, hämnd, ett par jättar, en hel del dåliga män, en hel del bra män, ett par vackra kvinnor, pirater and so on.. Ni fattar. Det är en liten storslagen fantasyhistoria kryddad med en rejäl nypa humor.

Jag tycker verkligen om den här boken; den var lättläst och spännande och rolig men samtidigt har jag sällan blivit så förvirrad av en bok tidigare. I boken skriver författaren, William Goldman, att boken egentligen är skriven av en man med namnet S. Morgenstern. Vilket inte är sant, Morgenstern är fiktiv men det visste inte jag förrns jag hade läst ut boken. En annan sak jag inte gillade var Goldmans ständiga små inhopp i historien, där han bland annat kritiserar Morgensterns författarskap. Ja ni förstår, förvirrat. Jag antar att det är meningen att man ska känna till Goldman när man läser boken, att man ska veta att han skrivit ett flertal romaner och är en omtyckt manusförfattare i Hollywood. Men jag har aldrig hört talas om karln förut så det är inte så konstigt att jag blev förvirrad.

Förutom en rolig story med humor har boken även minnesvärda karaktärer. Min favorit är den oerhört starke och lite tröge Fezzik som enligt mig är historiens riktige hjälte. Jag tycker om att uppmärksamma hjältarna som inte får tillräckligt mycket uppskattning (enligt mig).

Jag tyckte verkligen om den här boken och kommer säkert att läsa om den mer än en gång, vill gärna hitta en riktigt fin utgåva till vår samling. Jag ger The Princess Bride betyget 4/5!

Omslaget:
Omslaget är helt okej, det ser ut som ett filmomslag men jag har inte sett filmen så jag vet faktiskt inte :) Jag tycker att det ser lite "Robin Hoodigt" ut och det stämmer ju ganska bra med berättelsen.


Andra omslag:


Övrigt:
1987 gjordes en filmatisering av The Princess Bride med Robin Wright och Cary Elwes i huvudrollerna som Buttercup och Westley. Jag har inte sett den men den har fått 8,1/10 i snittbetyg på imdb. Jag är riktigt sugen på att se den men väntar på Gottfrid som håller på att läsa den nu. Sen ser vi filmen tillsammans :)

Recensioner av andra bloggare:


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...