onsdag 26 augusti 2015

Fangirl av Rainbow Rowell

Titel: Fangirl
Svensk titel: Fangirl
Författare: Rainbow Rowell
Förlag: Berghs (Tack för recensionsexemplaret!)
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2015 (Det engelska originalet kom ut 2013)
Genre: YA, Contemporary, Kärlek
Goodreads snittbetyg: 4.19
Handling och Omdöme:
Cath är en riktig nörd, en Simon Snow-nörd. Hon skriver fanfiction och har en riktig stor läsarkrets på nätet. Nu ska hon och hennes tvillingsyster Wren börja på samma college och Wren har gjort klart för Cath att hon inte vill att de ska dela rum mer. Medans Wren är ute och festar och får nya kompisar sitter Cath på sitt rum och kämpar med skolarbetet samtidigt som hon oroar sig över sin sköra pappa. Hon lär motvilligt att känna sin rumskompis och hennes kille vilka öppnar en ny dörr i Caths liv.

Jag är ett stort fan av Rainbow Rowell som ni säkert har förstått vid det här laget. Allt jag har läst av henne är underhållande, tänkvärt, lätt att identifiera sig med och Fangirl är inget undantag. Rainbow skriver böcker om människor som är som jag, som är intresserade av andra saker än fester och mode. Jag gillar verkligen huvudpersonen Cath, hon är så stark fast hon tror att hon är skör. En annan karaktär jag verkligen gillar är Levi, rumskompisens kille. Han är så charmig och fin att jag vill slita ut honom ur boken.
Den enda anledningen till att jag inte gav boken full poäng är pga Simon Snow-delarna. Vi får ta del av både "originalförfattarens" historia av Simon Snow och även Caths fanfiction, och tyvärr jag känner mig inte intresserad. Däremot så handlar Rainbows nya bok Carry On (kommer ut 6 oktober) om just Simon och Baz. Jag vill absolut läsa den, och kanske kommer jag uppskatta Simon-delarna i den här boken bättre efter att jag har gjort det?

Fangirl får betyget 4/5 av mig! Tack till Berghs förlag för recensionsexemplaret!

Omslaget:
Omslaget är underbart. Jag älskar färgerna och illustrationen. Stilrent och snyggt samtidigt som det berättar så mycket om boken!

Andra böcker av författaren:

Läs min recension av Eleanor & Park här

Recensioner av andra bloggare:
Booklovin
Aldrig bara ord
Fantastiska berättelser
Emilias bokstäver

Köp den här: Adlibris Bokus Cdon The Book Depository

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...