söndag 10 maj 2015

The Martian av Andy Weir

Titel: The Martian
Författare: Andy Weir
Förlag: Crown
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2014
Genre: Äventyr, Nutid
Goodreads snittbetyg: 4.35
Handling och Omdöme:
"Efter en misslyckad rymdexpedition lämnas Mark Watney ensam kvar på Mars. Hans besättning är övertygad om att han är död, men Mark Watney lever – i alla fall för tillfället. Utan möjlighet att kunna kommunicera sin belägenhet med jorden inser han snart att han måste utnyttja alla sina kunskaper för att överleva. Utrustad med en stor portion skarpsinne, och en ännu större dos humor, ger sig Mark Watney i kast med att utmana den röda planetens ogästvänliga miljö med målet att en dag kunna återvända hem."


Den här boken är verkligen så långt från min comfort-zone som man kan komma. Vid första anblick tyckte jag att omslaget var tråkigt (förmodligen mest för att jag är relativt ointresserad av rymdhistorier och orange är inte min färg.). Men jag blev övertygad av ett gäng frälsta booktubers som inte kunde sluta prata om hur spännande och bra och ROLIG den här boken var.
Rolig? Eh. Jag hade svårt att koppla ihop det här omslaget (och titeln) med humor. Men okej jag ville ge den en chans.
Bokens form bygger på Marks logg och senare får vi även följa NASA. Vissa jämför boken med Defoes Robinson Crusoe och visst jag förstår hur man menar. Det är en ensam (men jäkligt redig) man strandad på ett öde ställe. Men där upphör även liknelserna. Det här ÄR en lättsam bok. Huvudrollen är oerhört charmig och humoristisk, han är enkel att tycka om och även om det är mycket vetenskapliga termer så förstår man ändå.
Den här boken är spännande från första stund och jag älskade den. Ni får ursäkta men nu ska jag gå och gråta lite i kudden för att den är slut och sen ska jag köpa den i present till alla jag känner.
The Martian får betyget 5/5!


Omslaget:
Omslaget är så jävla snyggt! Orange är verkligen inte min favoritfärg men det spelar ingen roll. Och boken skimrar när man tittar noga på den. Så fin!

Andra omslag:

1. Pocket. Nja, Visst snygg kille men vad har den med Mars att göra? Förutom att det är ett fult orangestick i bilden? Tummen ner.
2. Ryskt omslag. Snygg! Ser ut som en cool filmposter!
3. Holländskt omslag, det här är min favorit utöver originalet. Riktigt snygg!
4. Ungerskt omslag. Ser otroligt Sci-fi ut. Och jag tycker inte att den här boken är sci-fi.


Om författaren:
AndyWeir är rymdnörden som fick sitt första programmerarjobb redan som femtonåring. Sedan dess har han arbetat som systemutvecklare. The Martian är hans första roman.







Övrigt:
The Martian har nyligen getts ut på svenska av Bookmark Förlag, den svenska titeln är 'Ensam på Mars'.

Ridley Scott ska göra filmatiseringen av den här boken med Matt Damon i huvudrollen. Andra stjärnor som kommer vara med i filmen är Sean Bean, Kristen Wiig och Jeff Daniels.
Filmen har premiär den 25 november 2015.
Källa: Moviezine.se

Recensioner av andra bloggare:
Jennies boklista
Maddes bokblogg
Bokhuset
Boklandskap

Köp den här: Adlibris Bokus Cdon The Book Depository


4 kommentarer:

  1. Jag har den här hemma på svenska har tänkt att läsa den snart, vilket låter lovande!

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Gör det! Hör med Bookmark förlag om dom vill ha en recension :)
      /Cecilia

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...