tisdag 12 maj 2015

Jourhavande historiker av Dick Harrison

Titel: Jourhavande historiker
Författare: Dick Harrison
Förlag: Norstedts
Originalspråk: Svenska
Utgivningsår: 2013
Genre: Historia

Handling och Omdöme:
Jag har antagligen nämnt det förut att jag är lite av en historienörd och att en av mina favorithistorieförfattare (och garanterat min favorit bland de svenska historieförfattarna) är historieprofessorn Dick Harrison som har synts i allt ifrån TV 4:s ”Sveriges Historia” som han gjorde tillsammans med Martin Timell, till ”Hela Kändissverige bakar”. Sa jag att det handlar om historia?

Boken Jourhavande historiker (2013) och uppföljaren Hur är det med MacBeth, Blot-Sven och Gandalf?: Jourhavande historiker rycker ut igen (2014) bygger på de frågor som han besvarade i Svenska Dagbladets historieblogg och som hittills har blivit två böcker. Frågor som: Fanns det ölänningar i den romerska armén? Rökte man cannabis under vikingatiden? Hur mycket är påhittat i Ivanhoe? När började vi åka på badsemester? Varför tillhör Åland Finland? Vad hände med Domusvaruhusen? Och så vidare.

Frågorna besvaras på det sätt som gör Harrison till min favorit bland historieskrivarna: Ärligt, uppriktigt och med stor kunskap. Det är nämligen så med historia att vissa saker som vi vet är sanna kan i själva verket vara myter, eftersom historieskrivare genom tiderna inte har varit lika kritiska till källor som dagens historieforskare. Det var länge okej att hitta på egna fantasier och vissa av dessa fantasier har etsats sig fast i vår historieskrivning. Ta bara Adam av Bremen t.ex., en historieskrivare från 1000-talet, som skrev om dåtidens Svealand (det skulle ta ytterligare 200 år innan det var tal om något ”Sverige”) och om bloten i Gamla Uppsala. Han påstod bland annat att Norrland befolkades av tvehövdade monster och jag vet inte, men jag har bott i Norrland i hela mitt liv och jag har aldrig sett något sådant. Man kan ju fråga sig vad han har hittat på mer?

Harrison gör i denna bok, på samma sätt som i Norstedts fantastiska Historieböcker Sveriges Historia, klart att vissa saker vet vi helt enkelt inte. Men han tar upp de teorier som finns och klargör det vi vet av historisk- och arkeologisk forskning på ett begripligt sätt

Boken är i form av frågor och svar, vilket gör att man kan hoppa över delar som man kanske inte är speciellt intresserad av. Detta gör den väldigt lättläst. Det är en bra bok att t.ex. ha med sig när man åker till jobbet (förutom om man kör bil, då är det bättre att hålla ögonen på vägen) eller som kvällsläsning. Jag rekommenderar denna till alla, avsätt om du är historieintresserad eller inte, för du kommer säkert att lära dig något nyttigt om världens historia.

Jourhavande historiker får betyg 5/5

Goodreads snittbetyg: 4.00

Recensioner av andra bloggare:
Bokparet
Pantalaimone

Köp den här: Adlibris Bokus Cdon 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...