lördag 9 maj 2015

Dreams of Gods and Monsters av Laini Taylor

Recensionen kan innehålla spoilers för den som inte läst de första böckerna i serien. Om du är nyfiken på den - läs min recension av första boken här och den andra boken här!  

Titel: Dreams of Gods and Monsters 
Bokserie: Daughter of Smoke and Bone #3
Författare: Laini Taylor
Förlag: Little, Brown and Company
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2014
Genre: Fantasy, YA
Handling och Omdöme:
Genom en svindlande bedrägeri, har Karou tagit kontroll över kimärupproret och är helt inriktad på att styra sin kurs bort från den återvändsgränd hämnden utgör. Framtiden vilar på henne och om det ens ska finnas en framtid för kimärerna i krigshärjade Eretz..

Jag hade verkligen tänkt vänta tills i höst när Gudar & monster (som den svenska översättningen heter) kommer ut. Seriöst, utan Bazar förlag hade jag förmodligen inte hittat den här serien förrän långt senare och då vill jag egentligen fortsätta läsa den svenska översättningen. Men. Jag kunde inte vänta. Där vi blev "lämnade" i slutet på andra boken gjorde att jag var så otroligt nyfiken på att läsa fortsättningen.

Jag fullkomligt flög genom bokens 600 sidor. Det kändes som 250 kanske, men det hann hända otroligt mycket! Även fast det är flera dagar sedan jag läste ut den går jag fortfarande och tänker på allt som hände. YA/fantasyböcker brukar inte stanna kvar hos mig på det här sättet. Jag vet inte om jag hunnit bearbeta boken riktigt ordentligt ännu för jag vill bara ösa beröm över den!
Det första som jag älskar med Dreams of Gods and Monsters är att vi kommer tillbaka lite grann till den första boken igen. Kärleken. Känslorna.
En annan sak jag älskar är att vi även får möta en ny människokaraktär. Eliza. Jag var förvirrat nyfiken i början över vem hon var och jag är glad över att jag läst ut tvåan i serien alldeles nyss så att jag inte bara trodde att jag hade glömt bort henne. Vi får höra hennes historia parallellt med huvudhistorien och det är verkligen spännande!
Ännu en sak som jag älskade var att vi får veta ännu mer om Eretz och hela historien bakom varför änglarna och kimärerna hatar varandra som dom gör och vilka The Stelians är.

Nu vill jag prata lite om Liraz. Och det blir svårt för jag vill verkligen inte spoila något för någon. Men Liraz har verkligen vuxit på mig. Hon har gått från att vara en ganska anonym person till.. det här.. Ja alltså ni måste läsa boken för att förstå vad jag menar men det var något hon gjorde i boken som fick mig att, på riktigt, börja gråta. Jag låg i soffan och läste boken och tårarna bara sprutade. Jag var t.o.m. tvungen att ta av mig glasögonen och gråta en stund innan jag kunde fortsätta. Liraz <3

Underbara Laini Taylor. Hon verkligen lyckats erövra mitt hjärta med den här boktriologin och från och med nu kommer jag läsa allt hon ger ut! Hon lyckades verkligen väva ihop alla lösa trådar och slutet var så bra som det kunde bli. Nu hoppas jag på serieutgåva. Hur nice vore inte det?!

Dreams of Gods and Monsters får betyget 5/5 av mig!

Goodreads snittbetyg: 4.27

Omslaget:
Jag tycker att omslaget är snyggt. Kanske försvinner det in lite i mängden bland andra YA-fantasyböcker men jag gillar kontrasten. Jag är väldigt glad åt att förlaget behåller samma stil på omslaget som första boken!

Andra omslag:

1. UK-edition. Jag är inte överdrivet förtjust. Tycker det blir lite för mycket med fåglarna i bakgrunden.
2. Tyskt omslag. De fortsätter med sin egen stil vilket dom ska ha heder för. Jag gillar att dom följt originalfärgerna. Däremot inte någon favorit rent grafiskt.
3. Thailändskt omslag. Själva illustrationen är snygg, och färgerna men jag förstår inte riktigt vem det ska porträttera?


Fler böcker i serien:
1. Mörk ängel / Daughter of Smoke and Bone
2. Blod och Stjärnstoft / Days of Blood and Starlight
2.5. Night of Cake and Puppets
3. Dreams of Gods and Monsters / Gudar & Monster

Andra böcker av författaren:

Övrigt:
Den svenska översättningen kommer som sagt ut i höst!

Kolla in den här underbara fanarten. Vite vargen, Brimstone, Zuzana, Karou och Akiva <3 Love it!


Köp den här: Adlibris Bokus Cdon The Book Depository

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...