söndag 17 maj 2015

Batman: The Court of Owls, The City of Owls och Night of the Owls (The New 52!)

Titel: Batman: The Court of Owls, The City of Owls och Night of the Owls (The New 52!)
Författare: Huvudsakligen skriven av Scott Snyder
Andra författare: Tony Daniel (Detective Comics), Kyle Higgins (Nightwing), Scott Lobdell (Red Hood and the Outlaws), Jimmy Palmiotti and Justin Gray (All-Star Western), Gail Simone (Batgirl), Duane Swierczynski (Birds of Prey), Peter Tomasi (Batman and Robin), James Tynion IV (Batman Annual), Judd Winick (Batman: The Dark Knight, Batwing, and Catwoman)
Tecknare: Rafael Albuquerque (Batman backup feature), Eddy Barrows (Nightwing), Greg Capullo (Batman), Tony Daniel (Detective Comics), Jason Fabok (Batman Annual), David Finch (Batman: The Dark Knight), Travel Foreman (Birds of Prey), Lee Garbett (Batman and Robin), Moritat (All-Star Western), Kenneth Rocafort (Red Hood and the Outlaws), Ardian Syaf (Batgirl), Marcus To (Catwoman)
Förlag: DC Comics
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2012
Genre: Comic
Goodreads snittbetyg: 4.09/4.28/4.26

Serier (i läsordning):

Court of Owls
Batman #01 - #06
Nightwing #01 - #06
Justice League #08 (ej läst)

Night of the Owls
Nightwing #07
Batman #07 - #08
Red Hood and the Outlaws #08 (ej läst)
Batwing #09 (ej läst)
Nightwing #08
Batman and Robin #09
Batgirl #09 (ej läst)
Batman #09
Red Hood and the Outlaws #09 (ej läst)
Nightwing #09
Detective Comics #09
Batman The Dark Knight  #09
Birds of Prey #09 (ej läst)
Batman Annual #01
Catwoman #09 (ej läst)

Court of Owls, Finale
Batman #10 - #11

The War of Lords and Owls
All-Star Western #09 - #12 (ej läst)

Handling och Omdöme:
När det onda sprider sig över Gotham City, befinner sig Batman och Batmans allierade, inklusive Red Robin, Batwing, Robin, Batgirl, Birds of Prey, Nightwing och även Catwoman i en strid som kommer från alla håll. The Court of Owls har visat sin hand, och det är upp till den gemensamma ansträngningar av dessa hjältar, lite mer osannolikt än andra, i denna stora berättelse om korruption och våld.”

Batman: The Court of Owls, The City of Owls och Night of the Owls, delar av "New 52!”, är en ”Comic Book Crossover Story Arc”. Detta innebär att, förutom Batman, så handlar det också om Nightwing, Justice League, Red Hood and the Outlaws, Batwing, Robin, Batgirl, Catwoman m.f. Jag har dock valt att bara läsa serierna med Batman och Nightwing. Här ovanför ser ni vilka serier som hör till historien och vilka jag har läst. Huvudberättelsen är uppdelad i tre delar, men det finns också en uppsjö av berättelser omkring som går djupare in i The Court of Owls mystiska värld.

Ska jag vara helt ärlig så tycker jag det är lite förvirrande att läsa serie för serie, eftersom jag är mest van att läsa seriealbum, men jag tror jag lyckades till slut. Serien finns även som album; Batman, Volume 1: The Court of Owls, Batman 2: The City of Owls och Batman: Night of the Owls som, om jag har förstått det rätt, innehåller Batman-delen av serien. Battle for the Cowl och även Batman: Night of the Owls är en samling serier som berättar historier runt om Batman-historien och handlar bland annat om de andra hjältarna i Bat-familjen.

Jag har länge varit intresserad av att läsa denna serie eftersom de masker som The Court of Owls bär finns i nästan varje affär som säljer Batman-seriealbum. Det är även den första serien från ”The New 52” som jag läser, vilket är en ny tidslinje i DC Comics universum och som startade 2011. Det vill säga att serien börjar med nummer #01 osv. Batman har, som ett exempel, en ny bakgrundshistoria i Batman: Earth One av Geoff Johns, Gary Frank och Jon Sibal, istället för den klassiska Batman: Year One av Frank Miller, David Mazzucchelli, Richmond Lewis och Dennis O'Neil.

Jag tycker denna serie var riktigt bra. Den är fylld av intriger och spänning vilket gör att man har svårt för att lägga ner den. Om jag ska säga något negativt om den så är det väl att den innehåller mycket bakgrundshistoria som är märkligt att det inte har uppdagats tidigare - även om The New 52! ska börja från ruta ett. Jag ska inte spoila något för er nu, men det rör speciellt Wayne-familjen och Richard John "Dick" Grayson (Första Robin/Nightwing). Men förutom det är det en av de bättre Batman-serierna jag har läst och kan rekommendera den för alla som gillar Batman. Den är snyggt ritad, bra skriven och är full av cliffhangers då serien hoppar från Batman till de andra hjältarna.

Jag ger Batman: Night of the Owls 4 av 5 I betyg

Köp dem här:
Batman, Volume 1: The Court of Owls - Adlibris, CDON, Bokus
Batman, Volume 2: The City of Owls - Adlibris, CDON, Bokus
Batman: Night of the Owls - CDON, Bokus


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...