torsdag 2 april 2015

Fantastic beasts and where to find them och Qudditch through the ages av JK Rowling

Titel: Quidditch through the ages
Bokserie: Hogwards Library (Kompendium till Harry Potter-serien)
Författare: JK Rowling)
Förlag: Bloomsbury Publishing Plc
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2000
Genre: Fantasy, YA
Handling och Omdöme:
En bok om spelet quidditch: hur man spelar, olika lag och olika kvastar med deras funktioner.
Jag är verkligen inte något fan av quidditch, ärligt talat brukar jag bara skumläsa (och t.o.m. hoppa över text!) i HP-böckerna när det handlar om quidditch, men jag tyckte ändå att den här boken var okej (kanske främst för att den var så kort..)
Den mest underhållande biten var att få höra historien om hur quidditch kom till och jag tycker att boken ger ett ytterligare djup till Harry Potters magiska värld.
Jag ger boken 2 av 5 i betyg men jag rekommenderar den ändå till alla HP-fans som inte får nog!


Goodreads snittbetyg: 3.78


Omslaget:
Omslaget är helt okej även fast jag hade hellre velat att den såg mer ut som böckerna i Harry Potter-filmerna. Läderinbunden och sliten (det är ju ändå en biblioteksbok!)



Titel: Fantastic beasts and where to find them
Bokserie: Hogwards Library (Kompendium till Harry Potter-serien)
Författare: JK Rowling)
Förlag: Bloomsbury Publishing Plc
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2000
Genre: Fantasy
Handling och Omdöme:
Detta är en bok med beskrivningar av de magiska vidunder som förekommer i böckerna om Harry Potter. Boken är skriven under namnet Newt Scamander, som har en liten biroll i böckerna som författare och djurexpert.
Jag tyckte att den här boken var underhållande och mysig, speciellt Rons små anteckningar var kul. Det var såklart mest spännande att läsa om de farligaste djuren ^-^ Men om jag hade fått önska hade det funnits fler bilder i. Mer som en encyklopedi.
Jag ger boken betyget 3 av 5 och jag rekommenderar den till alla HP-fans (och även dom som vill läsa boken innan filmerna kommer!)


Goodreads snittbetyg: 3.92


Omslaget: Jag tycker tyvärr att det här omslaget är jättetråkigt, ser ut som en gammal plansch ungefär. Precis som med Quidditch through the ages hade jag velat ha en bok som såg lite mer sliten ut, och i läder.


Övrigt:
Alla intäkter för Quidditch through the ages och Fantastic beasts and where to find them går till välgörenhetsorganisationen Comic Relief.

Den 18 november 2016 har filmatiseringen av Fantastic beasts and where to find them premiär, det ska totalt komma ut tre stycken långfilmer. För mig känns det helt otroligt att tre långfilmer ska göras på en knappt 100 sidor lång bok, men jag ser ändå fram emot att se dom!
(Jag hoppas på att det handlar om Newt och hans äventyr när han skrev boken!)


Köp den här: Adlibris Bokus Cdon The Book Depository

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...