torsdag 11 december 2014

Critical Failures (Caverns and Creatures #1) av Robert Bevan

Titel: Critical Failures
Bokserie: Caverns and Creatures #1
Författare: Robert Bevan
Förlag: CREATESPACE
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2012
Genre: Äventyr, Fantasy, Rollspel
Handling och Omdöme:
Tim och hans vänner får den hårda vägen reda på att man inte ifrågasätter spelledaren och du bör inte göra narr av hans mantel. En minut dricker de bort tristessen från sina liv, flyr in i ett fantasispel och skrattar häcken av sig. Nästa minut, är de i en hästdragen vagn omgiven av soldater som pekar armborst mot dem. Tim har nu rösten och kroppsbyggnad av en ung tjej. Dave finner att han förlorat en fot eller två i höjd och på något sätt fått en rustning och ett stort skägg. Julians öron har vuxit löjligt långa och spetsig. Och Cooper ... Cooper har skaffat sig en uppsättning betar, ett par kloförsedda händer, och ett allvarligt fall av kroppsliga odörer. Han konstaterar också att han bär en påse med ett människohuvud - ett huvud som han huggit av när de var fortfarande bara spelar ett spel.
Shit just got real och om de vill överleva måste dessa fyra vänner utnyttja vissa instinkter de inte ens visste fanns i deras värld av snabbmat och pizza. Det är kamp, flykt, eller försöka övertyga de människor som försöker döda dem om att de inte riktigt existerar i deras värld. Samtidigt sitter en sadistisk spelledare i den verkliga världen och äter deras stekta kyckling.

Jag sprang på denna bok av en slump och den fångade mitt intresse eftersom den handlar om rollspel - vilket jag har spelat från och till sedan tonåren. För er som inte vet vad rollspel går ut på så kan jag förklara lite kort: Man sitter tillsammans och har var sitt karaktärsblad som beskriver den karaktär som man ska spela. Där står det vilka färdigheter man har, vilken utrustning man bär på, vilken ras man är (Människa, Alv, Dvärg osv.) och diverse trollformler osv. Ledare för spelet är en GM (Game Master) som kontrollerar den värld som ens karaktär befinner sig i och som bestämmer vilka fiender man ska möta och spelar de karaktärer som spelarna möter i världen. Alla använder sig av tärningar för att avgöra om man lyckas eller misslyckas med det man ska göra - oavsett om det handlar om strid eller bara att övertyga en vakt om att få passera. Tärningarna är olika för olika spel, men vanligast är T6/D6 (Tärning 6/Dice 6) som är den mest kända tärningen med 6 sidor, och T20/D20 (Tärning 20/Dice 20) som är en 20-sidig tärning. Sedan finns det en massa andra som T4, T8, T10, T100 osv. Så låt oss förenklat säga att man vill skjuta en pil på en fiende och har 16 i pilbåge - då måste man med en T20 slå under 16 för att inte misslyckas.
Notera att detta typ av rollspel inte ska förväxlas med ett så kallat "Live Rollspel", vilket jag tycker att det ofta gör, där folk klär ut sig till sina karaktärer och slåss med vadderade vapen.
I detta rollspel, som på engelska kallas för "Tabletop Role Playing Game", så använder man sig av sin fantasi.

Critical Failures är den första boken i Robert Bevans serie "Caverns and Creatures" som är en rolig omskrivning av det mest kända rollspelet "Dungeons and Dragons". Jag tycker att den var riktigt bra och jag får sån otrolig lust att spela rollspel när jag läser den. Till en början så beskriver boken verkligen rollspelet när det är som värst; då spelare bara skämtar och gör saker utan att tänka. I detta fall får det dock konsekvenser när de sedan hamnar i spelet. Äventyret är i sin helhet en ganska lam historia, men eftersom det är spelare och inte infödda hjältar så blir det underhållande. De pratar om "hit points", att gå upp i level och deras olika "skills" under äventyrets gång och de pratar som spelare. De får leva med konsekvenserna på riktigt av deras val för deras karaktärer, som t.ex. Cooper som valde att bli halvorc med en grymt låg karisma.

När jag läste ut boken så kände jag mig snopen och besviken och ville ge den ett lågt betyg tills jag insåg att jag hade glömt att det var en serie och att berättelsen fortsätter i nästa bok Critical Failures II: Fail Harder. Den slutar nämligen med en riktig cliffhanger.

Jag ger Critical Failures (Caverns and Creatures #1) en stark 4 av 5 i betyg.

Goodreads snittbetyg: 3.96


1 kommentar:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...