torsdag 13 februari 2014

Tankar om barn och läsning

Som ni vet ska jag och Gottfrid få barn ganska snart. Ibland känns det oändligt långt borta och ibland känns det som att det är på tok för snart! Men i riktiga världen är det ungefär 6 veckor kvar, och även fast ungen inte ens är född ännu har jag redan börjat fundera på (och planera för) vad vi ska läsa tillsammans. Vi har anmält oss till Goboken och fått hem ett fint startpaket från dom. Det känns som en fin start (men jag fattar inte varför vi var tvugna att ange kön på barnet?! Det vet vi ju inte ens ännu, och även om vi visste. På vilket sätt är det relevant!?)


Vi får se hur länge Goboken känns bra och aktuell, sen blir det förmodligen Barnens bokklubb. Vi får se, jag har inte varit med i någon bokklubb sen jag var typ 12-13 år och var medlem i Läslusen.
Fördelarna med att vara med i en bokklubb är såklart att det är bekvämt att få en bok rekommenderad varje månad (både Goboken och Barnens bokklubb har åldersanpassande rekommendationer) och att den sedan blir hemskickad till ett förmånligt (?) pris.
MEN. Saken är den att jag är ju en väldigt bokintresserad person (duh!), och det känns som att jag skulle kunna hitta vilka böcker mitt barn ska läsa själv. Men å tredje sidan kanske jag inte har tid att engagera mig med en liten att ta hand om?



Men rent generellt vill jag givetvis läsa alla våra underbara svenska barnboksklassiker för vårt barn.
Astrid Lindgren
Elsa Beskow
Inger och Lasse Sandberg (Lilla Anna, Lilla Spöket Laban)
Sven Nordqvist (Pettson och Findus)
Gunilla Bergström (Alfons Åberg)
Lennart Helsing (Krakel Spektakel, ABC-boken)

Några utländska författare jag vill läsa (såhär på rak arm) är
Tove Jansson (Mumin)
JK Rowling (Harry Potter)
Beatrix Potter

Och såklart många, många fler. Man kan alltid kika på Prinsessan Estelles doppresent om fantasin tryter..

Jag ser verkligen fram emot att få läsa för den lilla nya människan, som aldrig hört historierna eller sett bilderna förut. Att få skapa nya traditioner och livsminnen. Det känns oerhört viktigt för oss båda att så tidigt som möjligt introducera böcker, läsning och historieberättande. Dels för att det förhoppningsvis kommer ge ett utökad ordförråd för den lille (och därmed lite lättare skolgång) men främst för att det är så vansinnigt mysigt att sitta och läsa tillsammans.

4 kommentarer:

  1. Hela baletten låter som en sund inställning angående barn och läsning tycker jag, men du har nog rätt i att du finner böcker bättre själv (både bättre och billigare) utan någon bokklubb :)

    SvaraRadera
  2. Min dotter var med både i Goboken och Barnens bokklubb när hennes stora tös var mindre och hon var jättenöjd med båda. Så nu har lillasyster många trevliga böcker framför sig :)

    SvaraRadera
  3. Åh jag var med i gobokén, eller ja min mamma och pappa, men jag verkligen älskade alla deras böcker. Ännu roligare var det när man fick något extra i! Dock var det ju några år sen jag var så liten, haha! Men så roligt med en bebis, GRATTIS!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...