måndag 10 februari 2014

Stjäla the Show - Emmy Abrahamson

Titel: Stjäla the Show
Författare: Emmy Abrahamson
Förlag: Rabén & Sjögren
Originalspråk: Svenska
Utgivningsår: 2013
Genre: YA, Nutid
Handling och Omdöme:
Det här är andra boken om Filippa som flyttat till London för att bli skådespelerska. Hon har tagit sig in på den fina teaterskolan Royal Drama Institute och boken handlar om hennes tre år där.
Precis som första boken har Stjäla the Show ett högt tempo, det är inte så mycket text på varje sida och teckensnittet är ganska stort så ögonen bara flyger fram - jag läste ut boken på en dag ungefär. Emmys språk är enkelt och lättsamt att läsa. Däremot känns det som att jag aldrig får riktigt lära känna Filippa, hon känns som en hal ål och vi läsare får ibland veta att hon är ledsen eller glad men mer än så blir det inte riktigt. Det tråkiga är att jag inte hittar så mycket mellan raderna heller, vilket man annars som vuxen lätt gör med ungdomsböcker.
Det finns en del frågor som förblir obesvarade, och även vissa konflikter som lämnas öppna när boken tar slut. Så även om jag inte är kär i varken Filippa eller boken vill jag verkligen läsa sista delen i triologin och se hur det går.
Min tanke när jag läst färdigt är att jag önskar att författaren hade gjort tre böcker av denna bok istället, det hade ju varit fantastiskt med en triologi som handlar om en teaterelevs framgångar och missöden - då skulle författaren även kunna gå in mer på djupet - både hos huvudpersonen men även i händelser och i dialoger.
Jag ger Stjäla the Show betyget 2/5.

Tack till Rabén och Sjögren för recensionsexemplaret.

Goodreads snittbetyg: 3.17


Omslaget:
Omslaget är inte snyggt. En bra(?) sak är att den följer samma stil som första boken. Men dessvärre är dom för röriga för mig. Jag hade velat ha mer teaterkänsla.

Recensioner av andra bloggare:
Enligt O
*malins bokblogg*
Lingonhjärta
Sagan om sagorna

Fler böcker i serien:
1. Only väg is upp
2. Stjäla the show
3. Make it stort (kommer i Mars 2014)

Andra böcker av författaren:


Köp den här: Adlibris Bokus Cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...