söndag 16 februari 2014

Orkanen - Laurent Gaudé

Titel: Orkanen
Originaltitel: Ouragan
Författare: Laurent Gaudé
Förlag: Bazar förlag
Originalspråk: Franska
Utgivningsår: 2013
Genre: Nutid
Handling och Omdöme:
Boken handlar om när orkanen Katrina drog fram över New Orleans år 2005 och i den får vi följa fem olika personer från ett par timmar innan katastrofen startade till ett par timmar efter att det värsta lagt sig. Vi får möta den tjurskalliga hundraåringen Josephine, den ensamstående mamman Rose, den desillusionerade oljearbetaren Keanu, fängelsekunden Buckeley och så Pastorn. Under berättelsens gång kommer dessa personer att möta och påverka varandra på olika sätt.

Detta är en kort bok på ca 150 sidor som jag läste i en sittning. Den är lättläst och i varje kapitel får vi möta alla våra fem huvudpersoner i korta stycken - vilket gör att ögonen flyger fram på sidorna. Men jag blev faktiskt besviken på boken. Inte för att jag hade jättehöga förväntningar på den, utan för att jag var mest nyfiken. Men jag hade velat känna lite mer, få en uppfattning om hur det skulle vara att vara fast mitt i infernot. Gaudé snuddar mest vid känslorna och jag uppfattar berättelsen som saklig, däremot belyser han - inte minst genom Josephine - samhällets orättvisor eftersom orkanen drabbade de mest utsatta som mest.
Jag ger Orkanen betyget 2/5.

Tack till Bazar förlag för recensionsexemplaret. 

Goodreads snittbetyg: 3.62


Omslaget:
Omslaget är fint med fina färger, fast jag förstår inte riktigt syftet med själva "planket" i förgrunden?

Andra omslag:

1. Franskt original. Stilren men jag gillar inte hur tjejen ser ut. Vad har hänt med hennes hår?
2. Portugisiskt omslag. Bäst av de här tre. Fina, lite dystra färger och man förstår direkt vad boken handlar om.

Recensioner av andra bloggare:
Boklysten

Köp den här: Adlibris Bokus Cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...