fredag 14 februari 2014

La Peregina - Cecilia Samartin

Titel: La Peregrina
Originaltitel: La Peregrina
Bokserie: Fristående uppföljare på Señor Peregrino
Författare: Cecilia Samartin
Förlag: Bazar förlag
Utgivningsår: 2013
Genre: Kärlek, nutid
Handling och Omdöme:
I Cecilia Samartins tidigare roman 'Señor Peregrino' får vi lära känna Jamil som flyttat från sin hemby i Mexico på grund av sitt fula födelsemärke som hon har på ryggen, hon har tagit sig till USA där hon ska skaffa ett jobb så hon kan operera bort födelsemärket.
Jamil får jobb som sköterska på ett sjukhus och hon har hand om en enda man - Señor Peregrino, som berättar en fantastisk historia om pilgrimsvandringen han gjorde som ung.
La Peregrina är en fristående uppföljare på Señor Peregrino och i den får vi dels följa Jamil och Señor Peregrino men framför allt får vi träffa Rosa. Rosa som även hon har ett hemskt födelsemäke på ryggen, ett märke som gör att hon tvingas fly från sin hemby och ansluta sig till ett zigenarsällskap. Även Rosa gör en pilgrimsvandring och som ni förstår möter hon Señor Peregrino där. Det är historien i stora drag. Puh.

Jag har precis läst ut den, efter att ha sträckläst de sista 250 sidorna. Det blev så otroligt spännande att jag inte kunde lägga ifrån mig boken.
Jag tycker om att få lära känna Rosa, hon är verkligen en gammal själ i en ung kropp och påminner mycket om Jamil till sättet. Lugn, oskuldsfull och klok. När vi får träffa henne är hon ungefär 12 år gammal och sedan får vi följa henne genom livet. Jag tycker däremot inte att Rosa gör någon större personlighetsutveckling, hon är den hon är och även om omständigheterna runt henne förändras så är hon samma person hela tiden.
Det är samma sak med de andra karaktärerna i boken, ingen som gör någon speciell karaktärsutveckling tyvärr.
Jag har (som förmodligen många andra) ett jag-blir-sjukt-irriterad-men-kan-ändå-inte-låta-bli-att-roas-förhållande till Jamils moster Carmen. Hon är verkligen en stark personlighet och får åtminstone mig att le flera gånger.
I det stora hela är det en mysig bok men inte så mycket mer än så, karaktärerna gör inga djupare spår i mitt hjärta och slutet gjorde mig så förvirrad att jag inte förstår någonting nu när bokens sista sida är stängd.
Jag ger La Peregrina betyget 3,5/5.

Tack till Bazar förlag för recensionsexemplaret.

Goodreads snittbetyg: 3.78


Omslaget:
Omslaget är jättefint och följer samma stil som Bazars tidigare böcker av Cecilia Samartin.

Recensioner av andra bloggare:
Beas bokhylla
Nobelprisprojektet

Fler böcker i serien:
1. Señor Peregrino
2. La Peregrina

Andra böcker av författaren:


Köp den här: Adlibris Bokus Cdon

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...