torsdag 20 februari 2014

Eleanor & Park - Rainbow Rowell

Titel: Eleanor & Park
Författare: Rainbow Rowell
Förlag: Berghs
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2014
Genre: Kärlek, YA, Nutid/Contemporary
Handling och Omdöme:
Väldigt kortfattat kan man beskriva Eleanor & Park såhär: En ungdomsbok som utspelar sig 1986 och handlar om hur den trasiga tjejen Eleanor och den halvcoola killen Park blir kära i varandra.
Ett citat från The fault in our stars passar bra in här:
“As he read, I fell in love the way you fall asleep: slowly, and then all at once.”

Jag älskade den här boken. Den var helt fantastisk på så många sätt, t. ex så kände jag verkligen med karaktärerna till hundra procent och jag har sällan hatat en bad guy så mycket som jag hatar Richie! Eleanor är som sagt en trasig tjej som har trassliga familjeförhållanden och hennes självkänsla är nere på botten. Men jag älskar den hon är för hon är så mycket och trots sin dåliga självkänsla ber hon aldrig ursäkt för vem hon är. Hon är tjock, har ett enormt rött hår och hon har starka åsikter om saker och ting. Park bleknar lite i jämförelse med Eleanor, men vilken fantastisk kille han är! Han är ascool och så otroligt snäll att han utan tvivel hamnat på min topp5-lista i kategorin bästa manliga huvudroll. ;)

Handlingen är ganska förutsägbar men det gör ingenting. Det är en ren njutning att läsa den här underbara kärlekshistorien ändå. Jag ska inte säga för mycket nu men jag har sällan känt mig så kluven om ett slut. Det var både bra och dåligt men kanske mest bra ändå. Nu måste jag bara kasta mig över de andra böckerna som Rainbow skrivit!
Jag ger Eleanor & Park betyget 5/5.

Tack till Berghs förlag för recensionsexemplaret!

Goodreads snittbetyg: 4.22


Omslaget:
Omslaget är helt perfekt. Stilrent. Jag älskar när förlagen anställer en illustratör att göra ett unikt omslag till en bok och inte bara tar en bild på en random snygg tjej och låter nån formgivare leka lite i photoshop en halvtimme. Jag skulle utan tvekan kunna ha den här som en poster i vår lägenhet. Behöver jag säga att jag är svinnöjd med att förlaget behöll originalomslaget?

Andra omslag:

1. Engelsk/amerikansk (?) paperback. Helt okej men inte lika snygg som originalet.
2. Italienskt omslag. Lite det här jag menar med att bara ta en random bild. Det här omslaget har INGENTING med historien att göra. Vilka är människorna på bilden? Inte Eleanor och Park iallafall!
3. Indonesiskt omslag. Samma som ovan. Blä.
4. Danskt omslag. Jättefin. Jag älskar att skolbussen fick vara med på ett hörn också!

Recensioner av andra bloggare:
Old adult reads young adult
Bokhora
Boktycke

Andra böcker av författaren:


Övrigt:
Illustratören Simini Blocker gillar också Eleanor & Park. Kolla in hennes supersnygga bilder här.

 

Rainbow har gjort en spellista med låtarna som Eleanor & Park lyssnar på. Kolla in den här för lite sköna 80tals hits!

Eleanor & Park kommer ut på svenska i Mars 2014 :)

Köp den på svenska här: Adlibris Bokus Cdon
och på engelska här: Adlibris Bokus Cdon The Book Depository

3 kommentarer:

  1. Låter som en mysig berättelse!

    SvaraRadera
  2. Härligt att ni börjat uppdatera lite igen :) Läste ut denna idag, det blev inte riktigt en 5:a i betyg men en 4:a, älskade den verkligen :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...