torsdag 13 februari 2014

Batman: Hush av Jeph Loeb

Titel: Batman: Hush
Författare: Jeph Loeb
Illustratör: Jim Lee/Scott Williams/Alex Sinclair
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2002-2003
Genre: Comic
Handling: "HUSH is a thrilling mystery in which Batman sets out to discover the identity of a mysterious mastermind using The Joker, The Riddler, Ra's al Ghul and the Dark Knight's other enemies - and allies - as pawns in a plan to wreak havoc."

Omdöme: Detta är hittills den bästa Batman-serien jag har läst. Den utspelar sig mitt i Batman-historien, kan man säga, då den första Robin (Richard Grayson) har blivit Nightwing, den andra Robin (Jason Todd) är död och den tredje (Tim Drake) är den nuvarande Robin. Genom serien dyker både kända allierade och fiender upp på ett sätt som inte känns påtvingat (vilket det kan göra i andra serier). Stålmannen, Catwoman, The Riddler, Jokern, m.f. är bara några av de kända karraktärer som dyker upp och som har gjort Batman-serien till den tidlösa succé den har kommit att bli. Jag tror dessutom inte att man behöver veta speciellt mycket om de tidigare serierna för att kunna uppskatta denna, då Batman hela tiden tänker tillbaka på tidigare händelser då han träffar på gamla bekanta. Andra Batman-serier må vara nyckelnummer som man borde läsa - men jag säger att ska man ha läst en Batman-serie så är det denna.

Den får självklart 5 av 5 i betyg.

2 kommentarer:

  1. Svar
    1. Absolut. Har en del andra Batman-serier jag har spanat in mig på, men jag tror fortfarande att det här är en av de bästa. /G

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...