lördag 22 februari 2014

Assassin's Creed-serien av Oliver Bowden

Förutom böcker och filmer så är även TV-spel ett fantastiskt sätt att avnjuta en bra berättelse. För många, som inte spelar så mycket TV-spel, kanske det låter konstigt, men faktum är att många TV-spel idag har riktigt bra berättelser som förtäljs genom spelets gång. I vissa spel kan man till och med påverka historiens gång. Visst, det finns en hel del sidohistorier också som kanske inte har så mycket med själva huvudberättelsen att göra, men det är spelskaparnas sätt att förlänga speltiden. Mina favoriter bland dagens TV-spel är de som har en bra huvudberättelse och en s.k. Open World-plattform, där man själv får springa runt och bestämma vad man ska göra. Arkham-serien med Batman i huvudrollen är ju så klart en av mina favoriter, sedan har vi Rockstar Games GTA-serie och Western-spelet Red Dead Redemption (vars story är en av mina absoluta favoriter), samt The Elder Scrolls-serien av Bethesda.

Den fjärde serien som ligger mig varmt om hjärtat är Assassin's Creed-serien av speltillverkaren Ubisoft som verkligen är ett spel för mig. Spelen handlar om kampen mellan två brödraskap; Assassinerna och Tempelriddarna - som båda söker en uråldrig och magisk artefakt. Den har det mesta som jag älskar: Historia, religion, Assassins och en spännande historia. Det första spelet (Assassin's Creed) börjar under det tredje korståget i slutet av 1100-talet där man spelar Lönnmördaren Altaïr Ibn-La'Ahad.
I andra spelet (Assassin's Creed II) hoppar vi fram till slutet av 1400-talet och renässansen där vi spelar den charmiga Ezio Auditore da Firenze (som Cilla har ett gott öga för), som även fortsätter vara huvudrollen i två spinoff-spel: Assassin's Creed: Brotherhood och Assassin's Creed: Revelations. Assassin's Creed II och Brotherhood utspelar sig i Italien (Brotherhood utspelar sig faktiskt i 1500-talets Rom), men i Revelations åker Ezio till Konstantinopel (dagens Istanbul).
Det femte spelet (Assassin's Creed III) hoppar vi fram till den Amerikanska revolutionen i mitten av 1700-talet och får spela två karaktärer: Haytham Kenway (som man bara spelar i början och lite i slutet av spelet) och huvudkaraktären Ratonhnhaké:ton som är mer känd under sitt amerikanska namn Conner (som ärligt talat är ganska opopulär bland spelarna eftersom han är en sådan "gnällspik"). I detta spel kan man besöka 1700-talets New York och Boston, samt att man har en stor vildmark att utforska, en Herrgård att ta hand om och några sjöslag att kämpa i med det skepp man blir tilldelad.

Utöver dessa historier får vi även följa en nutida person vid namn Desmond Miles som är uppkopplad till maskinen "Animus" som, genom DNA-spårning, kan gå tillbaka till Desmonds förfäder och uppleva det som de upplever. Detta görs för att ta reda på vad dessa vet om den uråldrig och magisk artefakt som även de nutida karaktärerna söker.

I oktober 2013 släpptes det sjätte spelet i serien; Assassin's Creed IV: Black Flag, som jag ännu ej har spelat men som är på väg till mig från England just nu. I väntan på det har jag beslutat att börja med den bokserie som är baserad på alla dessa spel och som är skriva av Oliver Bowden - därav anledningen varför jag skriver detta inlägg på vår bokblogg. Det finns än så länge sex böcker av denna TV-spelsfanatiker och renässanshistoriker som egentligen heter Anton Gill, men som tagit sig pseudonymen "Oliver Bowden" eftersom han vill vara anonym.
Jag har börjat på första boken Assassin's Creed: Renaissance som är baserat på spelet Assassin's Creed II och än så länge tycker jag att den är riktigt bra. Boken är bra skriven och följer, vad jag minns, ganska bra historien om hur den unge Ezio förlorar sin familj och blir en ledare inom Assassin-brödraskapet. Jag kan dock inte avgöra hur bra böckerna är om man inte har spelat spelen, men jag tror att även en oinsatt läsare skulle uppskatta dessa böcker. En recension av den första boken kommer nog inom kort.

Assassin's Creed-bokserien av Oliver Bowden


Assassin's Creed-spelsserien av Ubisoft

Tredje korståget:
  • Assassin's Creed (2007)
  • Assassin's Creed: Altaïr's Chronicles (2008) för Nintendo DS, iOS m.f.
  • Assassin's Creed: Bloodlines (2009) för PSP.


Renässansen:


Tidigmoderna tiden:




1 kommentar:

  1. Maken spelar dessa spel och älskar dem verkligen. Vi har även köpt samtliga böcker i serien och vi har bäda tänkt läsa dem så småningom!!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...