söndag 16 februari 2014

A Study in Scarlet (Sherlock Holmes #1) - Arthur Conan Doyle

Titel: A Study in Scarlet (Sherlock Holmes #1)
Originaltitel: A Study in Scarlet
Bokserie: Sherlock Holmes
Författare: Sir Arthur Conan Doyle
Originalspråk: Engelska 
Utgivningsår:1886
Genre: Klassiker/Deckare
Handling och Omdöme:
"'A Study in Scarlet' is the first published story of one of the most famous literary detectives of all time, Sherlock Holmes. Here Dr. Watson, who has just returned from a war in Afghanistan, meets Sherlock Holmes for the first time when they become flat-mates at the famous 221 B Baker Street. In 'A Study in Scarlet' Sherlock Holmes investigates a murder at Lauriston Gardens as Dr. Watson tags along with Holmes while narratively detailing his amazing deductive abilities."

Nu har jag avslutat den första boken i Sherlock Holms-serien av Arthur Conan Doyle - en klassiker som helt klart har överlevt till dagens läsare. Som några av er kanske har läst i ett tidigare inlägg här på bloggen så har jag fastnat lite för Sherlock Holms i och med BBC One's serie "Sherlock" och det glädjer mig att den serien är löst baserad på originalberättelserna. Man känner snabbt igen sig då man i boken läser hur Sherlock och dr. John Watson träffas och har svårt att hålla borta bilden av Benedict Cumberbatch och Martin Freeman i huvudet ur samma scen i serien.
Men sedan så börjar skillnaderna att uppenbara sig.
Sherlock Holms-karaktären i Doyles originalversion är mycket artigare och mindre oförskämd än den version som Cumberbatch gestaltar i serien och Dr. Watson är mer imponerad av Holmes genialitet och är till sättet mer dramatisk än Freemans mer tillbakadragna version. Ska jag vara helt ärlig så tänker jag mig mer dr. Watson som Dr. David Q. Dawson i Disneys gamla klassiker "The Great Mouse Detective" från 1986.

Angående berättelsen så är den, som jag nämnde i tidigare inlägget om Sherlock Holms, en ganska typisk 1800-tals berättelse där man får följa äventyren genom dr. Watsons anteckningar. Jag kan däremot säga att jag i mitten av boken blir glatt överraskad av en förändring i berättandet som jag inte hade väntat mig. Den är smart skriven och man märker att Doyle var en intellektuell människa med ett stort intresse för vetenskap. Karaktärerna är dock, kan man ana, inte riktigt utvecklade än och jag tror nog att de följande böckerna i serien kommer att bjuda på ett lite djupare karaktärsgalleri. Men förutom det så har jag verkligen inte mycket att klaga på och rekommenderar denna starkt till alla läsare och speciellt de som är "Sherlocked".

Arthur Conan Doyles klassiker får 4 av 5 i betyg av mig och jag ser framemot en lång vänskap med denna nyupptäckta författare.

Goodreads snittbetyg: 4.12

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...