söndag 19 januari 2014

Mörk ängel - Laini Taylor

Titel: Mörk ängel
Originaltitel: Daughter of Smoke and Bone
Bokserie: Daughter of Smoke and Bone #1
Författare: Laini Taylor
Förlag: Bazar Förlag
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2013
Genre: Fantasy, YA
Handling och Omdöme:
På olika ställen i världen framträder plötsligt inbrända handavtryck på helt vanliga dörrar. De är ditsatta av främmande varelser med vingar.
I en mörk, dammig butik har en djävuls förråd av människotänder börjat sina.
Och i de trånga gränderna i Prag dras en ung konststuderande in i ett brutalt krig med främmande väsen från en parallell värld.
Möt Karou. Hon fyller sina skissblock med monster som kanske är verkliga, kanske inte. Ofta försvinner hon iväg på mystiska «ärenden». Hon talar många olika språk och inte alla är människospråk. Dessutom har hon naturligt blått hår. Vem är hon egentligen? Frågan plågar henne, och hon är fast besluten att ta reda på svaret.
När en av de främmande den vackre Akiva som är på flykt undan förföljare spänner ögonen i henne på en bakgata i Marrakesh, hamnar hon snart i en strid mellan änglar och demoner. Hemligheter avslöjas och en kärlekshistora som har rötter i en våldsam forntid börjar spira. Kommer Karo att få ångra att hon ville veta sanningen om sig själv? 


Jag blev verkligen positivt överraskad av den här boken! Jag älskar Urban Fantasy och den här är dessutom väldigt välskriven. Folkloren i den här boken var något helt nytt för mig vilket är otroligt skönt bland alla älvor och drakar i klassisk fantasy. ;)
Jag gillar huvudpersonen Karou väldigt mycket, hon är otroligt stark och jag älskar när huvudpersonerna har något estetiskt intresse (i det här fallet teckning).
Jag kan hålla med andra bloggare om att boken var aningens seg i mitten men början och slutet överväger vilket gör att jag ger Mörk ängel betyget 5/5! Jag hoppas av hela mitt hjärta att bazar förlag väljer att ge ut hela serien på svenska för det här är riktigt bra :)

Tack till Bazar förlag för recensionsexemplaret!

Goodreads snittbetyg: 4.08


Omslaget:
Omslaget är helt okej. Jag gillar att de använde originalomslaget.

Andra omslag:

1. Brittisk pocket. Riktigt snygg, ser mer vuxen ut. Får lite julig känsla av det här omslaget.
2. Tyskt omslag. Snyggt, jag gillar grafiken men tycker nog att den försvinner in lite i YA/paranormal romance-havet..
3. Italienskt omslag. I love it! Helt klart min favorit.
4. Holländskt omslag, kan tyvärr inte låta bli att tycka att modellen ser sönderredigerad ut. Ser ut som en glad amatörs lek i photoshop..


Recensioner av andra bloggare:
Schitzo-Cookies Bokblogg
Kattugglan
Jenniesboklista
Maddes bokblogg
Fridas bokhylla
romeoandjuliet

Fler böcker i serien:
1. Mörk ängel / Daughter of Smoke and Bone
2. Days of Blood and Starlight
2.5. Night of Cake and Puppets
3. Dreams of Gods and Monsters

Köp den här: Adlibris Bokus Cdon The Book Depository

4 kommentarer:

  1. Jag blev också positivt överraskad av den här, är inte min typ av genre egentligen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du gillade den! Och modigt att läsa något nytt! Det är verkligen lätt att fastna i sina favoritgenres och favoritförfattare att man missar annan bra litteratur :)
      Jag länkade till din recension :)
      /Cecilia

      Radera
  2. Jag gillade också den här väldigt mycket :) jag har för mig att förlaget sagt att andra delen kommer ut på svenska i år :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mums! Jag måste mejla och fråga. Jag älsar Bazar förlag, dom är otroligt trevliga och ger ut så mycket bra böcker!
      /Cecilia

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...