måndag 20 januari 2014

Jag, En - David Levithan

Titel: Jag, En
Originaltitel: Every Day
Bokserie: Every Day #1
Författare: David Levithan
Förlag: X Publishing (Gilla böcker-förlag)
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2013
Genre: Kärlek, YA
Handling och Omdöme:
Det första som slår mig när jag börjar läsa den här boken är att huvudpersonen är en hen. Vi får aldrig veta vilket kön personen tillhör. Personen själv vet inte. Och egentligen - spelar det någon roll? Det måste ha varit en rolig utmaning för författaren!
Vår huvudperson kallar sig själv A, hen är en själ som lånar andra människors kroppar i ett dygn. Varje morgon vaknar A i en ny kropp och måste anpassa sig till den lånade kroppens rutiner och dagsschema. A har vant sig vid sin minst sagt annorlunda tillvaro och accepterar den. Enda tills hen en morgon vaknar i Justins kropp. Och Justin har en flickvän som A genast blir förtjust i.
Det är med andra ord en ganska omöjlig sits, en ganska omöjlig kärlekssaga. Och det är spännande.
Boken är uppslukande och underhållande. Men skulle även kunna användas som grund till en filosofisk diskussion om identitet och genus.
Jag ger Jag, En betyget 5/5.

Stort tack till X Publishing för recensionsexemplaret!

Goodreads snittbetyg: 4.00


Omslaget:
Omslaget är helt okej, jag förstår inte riktigt hur dom har tänkt bara. Är krysset ett kors eller ett fönster? Om jag såg den här boken i affären skulle jag tro att det var något religiöst och absolut inte en ungdomsbok som handlar om kärlek och identitet.

Andra omslag:

1. Originalet. Jag tycker likadant om det som det svenska.
2. Pocketutgåva. Passar bättre till bokens innehåll och målgrupp än originalutgåvan. Fin.
3. Spanskt omslag. Superfin! Den har fångat känslan samtidigt som den tydligt visar att det är en bok som handlar om kärlek och identitet.
4. Holländskt omslag. Jag tycker att den är fin, speciellt den grafiska designen och färgerna - men förstår inte riktigt vad dom vill säga med omslagstjejens pose?

Recensioner av andra bloggare:
Lingonhjärta
romeoandjuliet
thecuriouscaseofthebooks
hyllan
Schitzo-Cookies bokblogg
Nilmas bokhylla

Fler böcker i serien:
0.5. Six earlier days
1. Jag, En / Every Day
2. Rhiannon

Andra böcker av författaren:



Köp den här: Adlibris Bokus Cdon The Book Depository

2 kommentarer:

  1. Jag en vill jag gärna läsa framöver!

    SvaraRadera
  2. It will be useful for you to check https://cellspyapps.org/ out. Here you can read about TOP 10 Best Cell Phone Spy Apps

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...