söndag 27 oktober 2013

Underbara helvete av Jamie McGuire

Titel: Underbara helvete
Originaltitel: Beautiful disaster
Bokserie: Beautiful #1
Författare: Jamie McGuire
Förlag: Kalla kulor förlag 
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2013
Genre: Kärlek, New Adult, nutid
Handling och Omdöme:

Alltså var ska jag börja? Den här boken är det värsta jag läst sedan Alice in Zombieland och det är helt obegripligt för mig hur så många har gett den betyg mellan 4 och 5.
Drama, drama, drama. Vi har huvudpersonen Abby som flyttat till en ny stad med sin bästa kompis America. Dom börjar på universitetet och Abby försöker lägga ett mörkt förflutet bakom sig och starta om på nytt. Men det är svårt eftersom att hon dras till den farlige Travis. Författaren lägger ribban lågt redan från början, jag är less på Abbys och Travis av-och-på-relation redan efter 50 sidor och jag la till och med undan boken, fast besluten om att aldrig läsa ut den. Men eftersom det är ett recensionsexemplar tog jag upp den igen efter ett par månader.
Bokens handling är fullständigt ointressant, Abby och Travis bråkar, dom gör slut, blir ihop igen. Travid misshandlar någon och Abby reagerar antingen genom att bli våldsamt kåt eller fly förbannad. Det enda som är lite intressant är när vi får reda på Abbys förflutna.
Huvudpersonerna i den här boken är verkligen två vandrande katastrofer. Travis är som sagt enormt våldsam, men han är även paranoid, korkad och beter sig som att han äger Abby. Kvinnosynen i den här boken platsar inte i 2000-talet överhuvudtaget!
Abby är på samma gång mesig och "tuff". Hon har en del "icke-kvinnliga" egenskaper (som att hon super och är bra på kortspel) men hon är sjukt blåst och lättmanipulerad.
Dessa två vevar in och släpper ifrån, vevar in och släpper ifrån och som läsare blir man otroligt less.
Det finns två sympatiska karaktärer i boken och den ena är Abbys vän Finch som är riktigt söt och sen stackars Parker som om och om och om igen dras in i Abbys och Travis katt och råttaspel.
Det enda som är bra med den här boken var när den tog slut.

Jag ger Underbara helvete betyget 0,5/5!

Tack ändå till Kalla kulor förlag för recensionsexemplaret!

Goodreads snittbetyg: 4.24


Omslaget:
Jag tycker omslaget är tråkigt tyvärr, som så ofta med svenska ungdomsböcker ser omslagen nedhafsade ut av någon nybörjare i Photoshop som ska testa alla olika funktioner som finns.

Andra omslag:

 


1. Originalomslaget. Fantastiskt fint omslag. Känns som jag kan tolka in boken väldigt mycket i bilden.
2. E-bok omslag. Osmaklig men ändå otroligt passande och snyggt.
3. Indonesiskt omslag. Jag önskar att alla böckerna hade sett ut såhär, då hade jag kunnat hålla mig borta redan från början ;)
4. Italienskt omslag, set ut som en filmplansch till ett italienskt drama om andra världskriget typ.. Jättetråkig.

Recensioner av andra bloggare:
Beas bokhylla
Maddes bokblogg
Lingonhjärta
Zellys bokblogg

Fler böcker i serien:
1. Beautiful Disaster
2. Walking disaster

Köp den här: Adlibris Bokus Cdon The Book Depository

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...