lördag 26 oktober 2013

Legend av Marie Lu

Titel: Legend
Bokserie: Legend #1
Författare: Marie Lu
Förlag: Modernista
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2013
Genre: Dystopi
Handling och Omdöme:
Det här är nog den första boken jag läser som berättas av både den kvinnliga och den manliga huvudrollen - på ett såhär bra sätt! Det var omöjligt för mig att välja sida. När jag läste om June var jag på hennes sida och tvärtom med Day. Båda två är dessutom väldigt lätt att tycka om.
Legend har två huvdroller, det rika underbarnet June och brottslingen Day. Junes föräldrar dog i en bilolycka när hon var liten och hon har blivit uppfostrad av sin älskade storebror som nu är en högt ansedd militär inom Republiken. När nyheten att hennes bror blivit mördad av den efterlyste brottslingen Day svär June på att få sin hämd.

Jag tycker att världen som Legend utspelar sig i känns trovärdig, vi befinner oss i ett framtida, postapokalyptiskt Kalifornien där militärdiktaturen Republiken styr och för krig med de kringliggande Kolonierna. Förutom Kolonierna har Republiken även rebellgruppen Patrioterna emot sig. Plus Day då som följer sitt eget hjärta. Jag saknar dock en förklaring på vad som hänt, varför USA delades upp och när det hände, men det finns åtminstone två till böcker i serien så det finns tid till att få reda på det.
Jag tycker att June är en fantastisk karaktär, hon är otroligt stark och intelligent. Jag älskar hennes iakttagelseförmåga och att trots att hon växt upp i en rik familj och gått i en fin skola har hon en rebellisk sida.
Jag som rätt allmänt brukar ha svårt för de manliga karaktärerna i YA-böcker tycker väldigt mycket om Day. Han är hård och tuff utåt, han är intelligent och otroligt vältränad. Men han saknar helt den där stöddiga, nedlåtande attityden som är så vanlig inom YA. Min uppfattning om honom är att han bara försöker göra det som är rätt för honom själv och sin familj.

Bokens enda svaghet är egentligen att den är så förutsägbar, den är skriven på ett typiskt västerländskt berättarsätt och det känns ungefär som att titta på en amerikansk actionfilm.
Trots detta uppskattade jag att läsa den här boken väldigt mycket, det gick otroligt snabbt att läsa igenom den, mycket på grund av det höga tempot i boken.
Jag ger Legend betyget 4,5/5!

Tack till Modernista för recensionsexemplaret!

Goodreads snittbetyg: 3.92


Omslaget:
Omslaget är helt okej, det syns att det är en post-apokalyptisk dystopisk ungdomsbok. Men jag kan inte låta bli att tycka att den ändå är lite tråkig :/

Andra omslag:


1. Originalomslaget. De flesta omslag är en version av denna (precis som det svenska). Jag gillar inte riktigt blänket och på det stora hela ser omslagsdesignen amatörmässig ut. Men jag gillar symbolen iallafall.
2. Tysk utgåva, fin och stilren.
3. Engelsk pocket, ser spännande ut denna är nog min favorit av de olika omslagen även om den inte direkt är nytänkande inom genren ;)
4. Indonesiskt omslag. Kul att Day är i fokus på denna, ser ut som en actionfilm typ :)
5. Koreanskt omslag. Jag gillar färgerna och stadssilhuetten i nederkanten. Den finaste versionen av originalet tycker jag!

Recensioner av andra bloggare:
Maddes bokblogg
Beas bokhylla
Böcker emellan
Maddies bokblogg
Petras bokblogg
Boktycke

Fler böcker i serien:
1. Legend
2. Prodigy
3. Champion

Övrigt:
Filmrättigheterna är sålda så nu får vi bara hålla tummarna på en lika bra film som bok (haha)

Köp den här: Adlibris Bokus Cdon The Book Depository

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...