måndag 28 oktober 2013

Farlig förmåga av Jessica Spotswood

Titel: Farlig förmåga
Originaltitel: Born Wicked
Bokserie: The Cahill Witch Chronicles #1
Författare: Jessica Spotswood
Förlag: Rabén&Sjögren
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2013
Genre: YA, Fantasy
Handling och Omdöme:
Farlig förmåga handlar om Cate Cahill och hennes två systrar Maura och Tess. Sen deras mamma dog har det varit Cates uppgift att se efter sina systrar och lära dem det hon kan om magi. För de är nämligen häxor.
Att vara häxa i slutet på 1800-talet i den lilla orten där tjejerna bor är mycket farligt, samhället styrs nämligen av Brödraskapet, som är ett religiöst samfund vars stora hjärtefråga är att utrota alla häxor. Där finns även Systerskapet som mest består av ogifta nunnor, ett alternativ om man inte hittar en man att gifta sig med innan man fyller 17 år.

Jag kan kort och gott säga att jag älskade den här boken, jag läste ut den på en dag ungefär och känner mig lite ledsen över att boken tog slut så snabbt.
Jag gillar verkligen huvudpersonen Cate, hon påminner mig om allas vår älskling Lizzie Bennet; dels för att hon tvingas bära (fjantiga) vackra klänningar och le artigt mot sina grannar på tebjudningar. Men främst för hennes vassa tunga och kvicka huvud.
Överhuvudtaget gav boken mig en varm, höstig känsla. Perfekt att kura ihop sig i soffan med en regning oktoberkväll.
Jag ser verkligen fram emot att läsa fortsättningen på den här underbara serien och jag kommer hålla utkik efter fler böcker av Jessica Spotswood i framtiden!
Jag ger Farlig förmåga betyget 5/5!

Tack till Rabén&Sjögren för recensionsexemplaret!

Goodreads snittbetyg: 3.93


Omslaget:
Omslaget är jättefint, en försvenskad version av originalet. Passar väldigt bra ihop med handlingen i boken, jag föreställer mig att det är Cate som ligger i sin älskade trädgård.

Andra omslag:

1. Originalet. Snäppet finare än den svenska pga den lilla detaljen med "The Cahill Witch Chronicles"-texten längst upp. Min favorit.
2. En annan engelsk utgåva, fina färger men jag förstår inte riktigt varför man valt att ha med fåglar?
3. Fransk utgåva, verkligen fin! Men om det ska föreställa systrarna Cahill tycker jag att de är lite för jämngamla, Tess är ju bara 10 år.
4. Spansk utgåva. Fin, men ser snarare ut som en middle-grade bok än en YA.

Recensioner av andra bloggare:
Schizo-Cookies bokblogg
Nilmas bokhylla
Boktycke

Fler böcker i serien:
1. Born Wicked / Farlig förmåga
2. Star Cursed
3. Sisters' Fate (kommer i augusti 2014)

Köp den här: Adlibris Bokus Cdon The Book Depository

1 kommentar:

  1. Min kommentar försvann, jag provar igen.
    Tack för hjälpen! Mitt bibliotek hade fått ett extra ex som hamnade på mitt skrivbord, nu ska jag läsa den ikväll.
    Ps jag älskar omslaget ds

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...