onsdag 19 juni 2013

The Graveyard Book av Neil Gaiman

Originaltitel: The Graveyard Book
Författare: Neil Gaiman
Illustratör: Dave McKean
Förlag: Harper Collins
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2008
Genre: Fantas, Barn

Handling:
Ett litet spädbarn får sin familj mördad, men lyckas själv undkomma. Barnet hamnar på en gammal kyrkogård där invånarna fattar medlidande med honom, de bestämmer sig för att ta hand om och uppfostra pojken. Samtidigt måste de ge honom alla de speciella egenskaper som en levande människa måste ha för att överleva på en kyrkogård. Pojken, som kallas för Nobody, växer upp och hålls hela tiden gömd på kyrkogården, eftersom mannen som mördade hans familj, fortfarande är ute efter honom.

Omdöme:
Den här boken är så bra och så spännande. Jag önskar att jag hade läst den när jag var runt 11-12 år. Då hade jag nog älskat den ännu mer!
Boken handlar om Nobody Owens som växer upp på en kyrkogård och blir uppfostrad av sina adoptivföräldrar mr och mrs Owens, som varit döda ett bra tag. Han får även en beskyddare, Silas. Vi får följa Bod från spädbarn till att han är i 15 års åldern och det är kul att följa hans resa från barn till en ung man. Boken är stundom lite småläskig men även rolig och tänkvärd. Den handlar en hel del om att man ska leva sitt liv när man har chansen.
Jag tycker att Graveyard Book är Neil Gaimans bästa bok för yngre läsare. :)
Jag ger Graveyard Book betyget 5/5!

Omslaget:
Jag har inte riktigt gillat det här omslaget tidigare, jag har gillat färgerna och teckensnittet men aldrig fattat varför gravstenen har så konstig form, det var först idag (efter fem år!!) som jag upptäckte Bods profil framför gravstenen! Haha!

Andra omslag:
 
1. Utgåvan med Chris Riddells illustrationer. Silas och Bod på framsidan. Fin. Såhär ser även den svenska utgåvan ut, utgiven av Bonnier Carlsen.
2.En pocket-utgåva. Förmodligen för att locka vuxna att köpa den. Riiktigt snygg!
3. Italiensk utgåva. I love it!
4. Fransk utgåva. Även denna är supersnygg. (Nobody Owens besynnerliga liv är en superbra titel!)
5. Indonesisk utgåva. Njaaae, tycker inte att den gör boken rättvisa riktigt..
6. Finsk utgåva. De har använt en av Dave McKeans bilder här, tyvärr räcker det inte utan boken ser tråkig ut tycker jag..
7. Spansk utgåva. Cool!
8. Thailändsk utgåva. Fint omslag men Bod ser lite... speciell ut...?

Vilket omslag gillar ni bäst?

Recensioner av andra bloggare:
...and then there was Beatrix
Boktycke
Readables



1 kommentar:

  1. Gillar sista omslaget, haha! Dock är favoriten det andra som jag beställde hem direkt efter att jag läst den svenska utgåvan (med första bildens omslag) lånat från bibblan.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...