onsdag 26 juni 2013

Inferno av Dan Brown

Svenskt omslag
Titel: Inferno
Författare: Dan Brown
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2013
Genre: Deckare
Handling: "In the heart of Italy, Harvard professor of symbology Robert Langdon is drawn into a harrowing world centered on one of history's most enduring and mysterious literary masterpieces . . . Dante's 'Inferno.'
Against this backdrop, Langdon battles a chilling adversary and grapples with an ingenious riddle that pulls him into a landscape of classic art, secret passageways, and futuristic science. Drawing from Dante's dark epic poem, Langdon races to find answers and decide whom to trust . . . before the world is irrevocably altered."


Omdöme: Ikväll blev jag färdig med Dan Browns senaste bok Inferno som cirkulerar kring Dante Alighieris mästerverk Den Gudomliga Komedin, eller Divina Commedia på originalspråket Italienska. Jag har faktiskt provat på att läsa Den Gudomliga Komedin men kom bara två tredjedelar in i första delen (som heter just Inferno) innan jag tröttnade. Problemet med Dante är väl att jag nog skulle ha älskat honom om jag var en katolsk Italienare på 1300-talet istället för en ateistisk svensk som lever på 2000-talet, då det är en hel del kändisar från dåtidens Italien som dyker upp på hans resa genom helvete och himmel, och... nu var det inte den boken jag skulle skriva om...

Engelskt omslag
Jag måste säga att jag till en början blev lite besviken med Inferno. Den var fortfarande bra och spännande men jag kände som om mina rädslor hade blivit besannade när det kommer till Browns författarskap: Hans böcker är i princip samma berättelser. Som tidigare böcker med Robert Langdon i huvudrollen (Änglar och demoner, Da Vinci-koden och Den förlorade symbolen) så dras Langdon in i någon härva där det är ytterst bra att vara symbolexpert i och han får dessutom alltid sällskap av en ung, vacker kvinna. Det var när jag läste Den förlorade symbolen som jag tänkte att Brown höll på att haka upp sig lite och när jag började med Inferno så verkade det också som jag hade rätt.
Men jag hade fel.
I den senare halvan av boken så vänds allt upp och ner och Brown blir återigen en av de bättre deckarförfattarna vi har idag. Så misströsta ej!

Det är egentligen inte konstigt att jag tycker om Brown då ingen annan författare som jag läser tar med så mycket fakta om historia och religion som han gör – och ni som känner mig vet att det är två ämnen som ligger mig varmt om hjärtat. Av de fem böckerna jag läst av Brown så tycker jag nog Inferno är en av de bättre och den får 4 av 5 i betyg av mig.

Kolla gärna in mitt inlägg som jag skrev om Dan Brown och hans tidigare böcker den 17 januari i år: Dan Brown – Kodernas mästare

1 kommentar:

  1. Tycker också mycket om all religion och historiefakta i Browns böcker. Tyckte att Inferno var riktigt bra!!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...