onsdag 6 februari 2013

Obsidian av Jennifer L. Armentrout

Titel: Obsidian
Bokserie: Lux #1 
Författare: Jennifer L. Armentrout
Förlag: Entangled Teen
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2012
Genre: YA, Paranormal Romance
Handling:
17 åriga Katy tvingas flytta från Florida till West Virginia, vilket suger - tills hon upptäcker att hennes nya granne Daemon Black är en superhunkig kille i hennes egen ålder.. Det kanske inte är så illa att bo här ändå? Åtminstone tills Daemon öppnar munnen och avslöjar att han är den mest arrogante, otrevlige kille som går i ett par skor. En kväll blir Katy attackerad av en främlig och Daemon räddar henne. Det visar sig att Daemon kommer från en annan planet och när han räddade henne fick hon även hans märke på sig - som lockar till sig fler fiender. Enda sättet för Katy att klara sig är att hålla sig nära Daemon tills märket avtar..

Omdöme:
Det här var faktiskt min första paranormal romance-bok och jag kände mig lite tveksam innan jag började läsa. Jag visste att Daemon skulle vara ett svin, och jag gillar inte svin, och jag var extremt svårflörtad. Fram till mitten av boken var jag tveksam mot honom, men sen får man lära känna honom bättre och man förstår varför han är som han är, och sakta men säkert började jag smälta..
Katy var liksom jag svårflörtad och avståndstagande, vilket jag gillade. Hon är helt okej, jag gillar att hon är en bokbloggande boknörd, men det var så tråkigt att författaren inte bjöd på lite boktitlar. Jag ville ha lite namedropping! Jag gillar även Daemons syster Dee väldigt mycket, hon är som en strålande sol och det var skönt som kontrast till Daemons svajiga humör.
Jag tyckte att det var en riktigt bra bok men jag hade velat ha mer kunskap om the luxen och planeten dom kommer ifrån, kanske får vi veta mer i de andra böckerna i serien?
Jag ger Obsidian betyget 4/5!

Omslaget:
Jag gillar omslaget jättemycket. Färgerna passar med titeln på boken (obsidian är en bergart som bildats av hastigt stelnad lava, det är ett ogenomskinligt, vanligen mörkgrönt, mörkbrunt eller svart glas) och det är små detaljer i omslaget som hör till historien.

Andra omslag:

1. Paperback-version (tror jag). Jag gillar inte riktigt den här, jag tror att det är titelns teckensnitt som gör det..
2. Spansk utgåva. Ganska snygg men passar inte med handlingen riktigt..

Recensioner av andra bloggare:
Boktycke
Maddies Bokblogg
Petras Bokblogg

Fler böcker i serien:
0.5. Shadows
1. Obsidian
2. Onyx
3. Opal
4. Origin
5. (Ingen titel ännu)

Andra böcker av författaren:




3 kommentarer:

  1. Vad roligt att du tyckte om den. :)

    SvaraRadera
  2. Jaha är de samma författare som till Half-Blood serien. De hade jag missat!

    SvaraRadera
  3. Den verkade bra! :) Det första jag lade märke till var framsidan ;)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...