torsdag 24 januari 2013

Don Rosa – Disney-seriernas mästare

Förr sökte jag alltid något i Kalle Anka-tidningar när jag hade en sådan i närheten. Det var en speciell serie; detaljrikt tecknad, rikligt med historia och mycket humor. Jag såg denna serie första gången hos en av mina barndomsvänner när jag var liten och har sedan dess alltid kollat efter den. För en massa år sedan nu fick jag reda på vad tecknaren heter: Don Rosa.
Jag började genast att kolla efter samlingar med honom och fann i en annons om några samlingsalbum som hette ”Hall of Fame” och innehöll Disneys största serietecknare. Jag började prenumerera på dem och när jag fått alla sålde jag undan alla utom Don Rosas böcker. Efter det var det bara några få kvar som jag har fått i julklapp och födelsedagspresent av Cecilia tills nu för ett år sedan då jag fick den sista och blev en stolt ägare av 10 böcker med Don Rosa i Hall of Fame-serien.

Ni får tycka att jag är hur barnslig ni vill, men dessa böcker är smarta, roliga och väldigt fint tecknade. De innehåller mycket av ”vår” världs historia, där ankorna är invävda och Don Rosa är också den enda Disney-tecknare som har tagit sig ann de lösa trådarna om släktskap kring Kalle Anka, Joakim von Anka, knattarna osv. (se bilden nedan). Han sägs vara Carl Barks arvtagare och hans mest fantastiska serie är Joakim von Ankas liv som följer Joakim från en liten fattig skoputsare till världens rikaste anka.

En liten detalj som förekommer i nästan alla serier är orden ”D.U.C.K.” som betyder ”Dedicated to Unca Carl from Keno” och är en hyllning till Carl Barks (Keno är Don Rosas egentliga förnamn). Det Holländska förlaget som gav ut serien till en början tog dock bort detta vilket fick Don Rosa att gömma dessa bokstäver i de första rutorna. Det har blivit som en sport för oss fans att hitta dem vilket, jag måste medge, inte alltid är så lätt.



Om man ska ha läst en serie om Joakim, Kalle och Knattarna så är det dessa serier.

2 kommentarer:

  1. Hm, min sambo gillar Rosa men är inte mycket för att läsa :O

    SV: Ah, det hade kanske blivit lite konstigt att inte få se Frodo under halva filmen men ja, det var ju Jacksons val :)

    SvaraRadera
  2. Jag tror att det här är precis samma serier som jag tyckte om. Länge sedan jag läste en Kalle Anka-tidning.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...