måndag 7 januari 2013

Definiera "bra litteratur"

Idag hade jag tänkt ställa frågorna: Vad är egentligen bra litteratur och vem bestämmer egentligen vad som är bra litteratur?

Vi har alla olika smak när det kommer till böcker. Det finns kanske vissa böcker som blir hyllade av en större mängd läsare - men då finns det alltid någon som inte tycker om dem. När vi kanske går in på Goodreads.com och tittar på betygen så utgår vi ifrån andra läsares tycke och smak, vilket verkligen inte är en garanti att man kommer att tycka om en bok bara för att andra gör det. Men vem bestämmer egentligen vad som är bra litteratur? Är det vi bokbloggare, de som enbart läser i solstolen på sommaren, de utbildade litteraturvetarna eller kanske Nobelkommittén som utser vinnaren i Nobels litteraturpris? Svaret är nog alla och ingen av dem. Jag tror aldrig jag har läst en bok som har vunnit Nobels litteraturpris och anledningen är nog samma anledning som att jag alltid väljer bort filmer som har fått en massa priser. De brukar ofta vara långdragna, pretentiösa och rent ut sagt tråkiga. Men vad är det för skillnad på mig och de som har gett dem dessa priser då? Behöver man en kulturell utbildning för att kunna uppskatta "bra" filmer och böcker? Varför får inte de populäraste böckerna i världen Nobels litteraturpris?

Vi upplever böcker så olika - allt beroende på intressen och bakgrund. Jag har t.ex. en fascination för böcker med religion eller mytologi då det länge har varit ett stort intresse för mig, men för någon annan kanske det verkar helt meningslöst. Jag är också helt ointresserad av böcker om sport eller sportikoner men jag läser gärna böcker om musiker osv. Men jag tror aldrig att någon av mina favoritförfattare som Tolkien, Pratchett eller Gaiman kommer att få Nobels litteraturpris, men man kan ju alltid hoppas.

Ibland verkar det också som att historien är mer intressant än själva boken. Ta Frankenstein av Mary Shelley som exempel där fler är mer medvetna om den filmatiserade versionen än den som förekommer i boken som är en helt annan. Samma sak har jag hört att det är med I am Legend av Richard Matheson och filmatiseringen med Will Smith.

Jag har börjat fundera på detta eftersom jag håller på med klassiker. De som benämns som klassiker är ju böcker som kan hålla läsarnas intresse genom seklen, men hur kommer det sig? Nästan alla böcker som skrivs hänrör på ett eller annat sätt den samtid de är skrivna under, vilket egentligen måste det göra det omöjligt för en som lever flera sekel senare att kunna uppskatta den till fullo (om denne inte är sjukligt påläst om bokens samtid, det vill säga). Det är heller inte bara kändisar, länder, städer och mode som hör samtiden till utan också idealen. Jämför bara en hjälte som d'Artagnan från De tre musketörerna av Alexandre Dumas från 1844 med Shadow från Amerikanska Gudar av Neil Gaiman från 2001 - det är inte mycket de har gemensamt.

Så, vad är en bra bok då? För mig är det någon som kan få mig att fly vardagen och min egen värld för en stund. Gärna med magi, gudar eller varför inte ett eller annat monster av något slag. Helst vill jag också att de ska vara roliga också så att man får sitta och fnissa för sig själv när man läser den.
Vad är en bra bok för dig?

2 kommentarer:

  1. Väldigt intressant ämne och du har bra synpunkter :) Jag håller på att skriva lite om liknande ämnen just nu, jag skriver en uppsats om bokcirklar. Där handlar det mycket om vad som kan avskräcka/locka folk dvs vissa vill va med för att ha djupa litteratur vetenskapliga samtal och vissa blir avskräckta av detta (för avancerat) de vill inte känna sig dumma... Men det som iaf en kvinna som heter Nina Frid kommit fram till, är att det är läsupplevelsen som är viktig. Det man känner när man läser! det spelar ingen roll VAD det är man läser.. Så med den definitionen så finns det ingen bra/dålig litteratur ;P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. :)
      Ja, det är väl som med de flesta kulturella forum, att vissa är avancerade och andra vill bara "njuta". Upplever samma sak med musik där vissa ska disikera musiken medan andra bara vill lyssna. Jag antar att det är samma sak med böcker. :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...