söndag 30 december 2012

The Long Earth av Terry Pratchett och Stephen Baxter

Titel: The Long Earth
Författare: Terry Pratchett och Stephen Baxter
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2012
Genre: Science Fiction, Äventyr, Fantasy
Handling: "1916: The Western Front. Private Percy Blakeney wakes up. He is lying on fresh spring grass. He can hear birdsong and the wind in the leaves. Where have the mud, blood, and blasted landscape of no-man's-land gone? For that matter, where has Percy gone?
2015: Madison, Wisconsin. Police officer Monica Jansson is exploring the burned-out home of a reclusive--some say mad, others allege dangerous--scientist who seems to have vanished. Sifting through the wreckage, Jansson find a curious gadget: a box containing some rudimentary wiring, a three-way switch, and . . . a potato. It is the prototype of an invention that will change the way humankind views the world forever."

Omdöme: Jag har aldrig läst en Sci-Fi bok förr. Jag har funderat och funderat men kan inte komma på någon bok som jag läst som jag skulle kalla för Sci-Fi. Men nu har jag det. Terry Pratchett är ju, som några av er redan kanske vet, en av mina tre favoritförfattare och därför känner jag mig onekligen obligerad att läsa denna bok även om den inte utspelar sig på Discworld (världen i hans fantastiska bokserie med samma namn). Stephen Baxter har jag däremot aldrig hört om även fast han verkar vara en storhet inom Sci-Fi med sitt namn på en hel del böcker i genren. När Pretchett lämnar Discworld för en stund och skriver om annat så blir det verkligen en helt annat typ av litteratur. Boken Dodger, som också kom ut i år, var en bok som inte handlade om Discworld men som ändå kom de böckerna rätt nära. The Long Earth gjorde dock inte det.

Boken utspelar sig i "vår värld" men som en del av ett multiversium som kallas ”The Long Earth” där människor helt plötsligt kan ”stiga över” (eng. stepp) till andra världar med hjälp av en enkel hemmabyggd lite låda. Vi får i huvudsak följa en person vid namn Joshua som visar sig kunna ”stiga över” utan den lilla lådan och dessutom inte bli grymt illamående som alla andra 15 min efter. Hans äventyr är det mest spännande, men som ofta med Pratchetts böcker så hoppas det från story till story och ett tag blev jag nästan irriterad. Boken var ju snart slut och alla dessa andra historier verkade helt irrelevanta... tills jag läste att det är planerat en uppföljare. Då föll bitarna på plats.

Det här var en spännande bok som rör mycket  kring människans nomadiska natur. Vad gör vi om vi kan börja om från ruta ett? Om vi kan komma till en plats där då- och nutidens miljöförödelse inte har härjat och där vi kan få en ny start? Dessa miljontals olika Jordar har dessutom sin egen historia, som t.ex. den Jord där den meteor som sägs ha skapat månen aldrig slog ner osv. Mycket intressanta hypoteser.

The Long Earth får 4 av 5 i betyg av mig. Då är det en stark 4:a, men jag känner att Pratchett har skrivit bättre böcker och kan därför inte ge fullt betyg.

Omslaget: Jag brukar inte skriva om omslaget på böckerna (det är mer Cillas grej) men när det kommer till denna bok måste jag bara säga några ord: Wow, snyggt och awesome!

1 kommentar:

  1. Hej allihopa, mitt namn är Felicia Aisha Sadat och jag är här ute för att vittna om de goda gärningarna från BABA NOSA UGO i Karnataka Temple eftersom min lycka är återställd, jag har varit gift i cirka 23 år nu, det kom till en punkt när min man började agera konstigt och sedan lämnade han mig och våra två barn för en annan kvinna i över 6 månader, jag visste aldrig att han hade en affär med en annan kvinna, den här kvinnan vill ta min lycka och allt jag har arbetat för, jag kände mig avslutar allt. När jag letade efter en lösning kom jag över flera vittnesmål om Spellcaster på internet.
    Vissa vittnade om att han tog tillbaka sin ex-älskare, andra vittnade om att han också kan göra något för att hjälpa ditt företag att växa, också älskar attraktionsolja, löser också alla typer av andliga problem, örtmedicin mot sjukdom som Fybroid, Astma, STD, Njurar sjukdom, diabetes, erektil dysfunktion, vinnande i lotteri. Jag trodde aldrig på spellcaster men jag hade inget alternativ eftersom jag letade efter en lösning överallt, så jag fick e-postmeddelandet från BABA NOSA UGO från Testimonies online och bestämde mig för att prova honom.
    Jag kontaktade honom via e-post och förklarade mitt problem för honom, han berättade för mig vad jag behövde göra och jag gjorde precis som han instruerade, jag tvivlade faktiskt när han sa till mig att jag kunde förvänta mig goda nyheter, det var mindre än sju dagar när min man ringde mig efter så lång tid. Han kom tillbaka och bad om ursäkt och bad om förlåtelse, det hela var som en dröm, jag förlät honom och nu är vi ännu lyckligare än någonsin tidigare.
    Jag vill säga ett stort tack till BABA NOSA UGO för hans vänliga hjälp, jag förväntade mig aldrig ett så stort andligt arbete och jag kommer inte sluta dela hans testmonies. Om du har något andligt problem och du letar efter en riktig och äkta spellcaster, kontakta BABA NOSA UGO så blir du glad att du gjorde det.

    E-post: karnataka.temple@gmail.com

    WhatsApp: +33753216802

    Viber: +2347066853060

    https://karnatakatemple.wixsite.com/karnataka

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...