lördag 29 december 2012

Let it Snow av John Green, Maureen Johnson & Lauren Myracle

Titel: Let it snow 
Författare: John Green, Maureen Johnson, Lauren Myracle 
Förlag: Speak 
Originalspråk: Engelska 
Utgivningsår: 2008 
Genre: Kärlek, YA, Jul 
Handling: "En dåligt tajmad storm på julafton begraver staden Gracetown och dess invånare under ett täcke av snö och orsakar lite kaos. En modig själ vågar sig ut från sitt strandade tåg och då sätts en kedja av händelser igång.. Under de tre kommande dagarna tar en tjej en farlig genväg med en snygg främling, tre vänner bestämmer sig för att vinna racet till The Waffle House, och en teacup gris' öde faller i händerna på en kärlekskrank barista."

Omdöme:
Jag hade ingen aning om vad som väntade mig när jag öppnade den här boken. Tre olika författare, tre "holiday romances". Det var det jag visste. Jag hade ärligt talat inte ens läst vad boken handlade om! Och ja, det är tre olika författare med varsin berättelse och synvinkel på dessa tre snöiga dagar. Men de olika historierna hör ihop, och Lauren Myracle väver snyggt ihop dem på slutet. Jag tror att det här är en sån där bok som bara blir bättre ju fler gånger man läser den och den kommer absolut att bli en jultradition för mig!
Maureen Johnson startar upp historien med The Jubilee Express, där vi får möta Jubilee som hastigt måste ta tåget till sina föräldrar i Florida. Men pga stormen hamnar hon i Graceville, där hon möter en person som vänder upp och ner på hennes känsloliv.
Nästa del står John Green för, A Cheertastic Christmas Miracle, som handlar om tre vänner som, mitt i natten, ska ta sig till The Waffle House, för det ryktas vara fullt av snygga cheerleaders som blivit strandade där.
Och den sista är skriven av Lauren Myracle; A Patron Saint of Pigs. I den får vi möta Addie som är djupt olycklig över att ha klantat sig och råkat vara otrogen mot sin pojkvän.

Jubilee Express var väldigt mysig. Väldigt julig. Jag fick lite "Weasley-känsla" över bostaden som Jubilee så småningom kommer till.. Jag tycker även att den här historiens "moral" är väldigt fin och bra.
A Cheertstic Christmas Miracle är den jag gillade minst av historierna. Jag gillar hur John Green skriver men jag gillar INTE att dessa tre ungdomar ger sig av ut i smällkalla vintern mitt i natten. Det kändes orealistiskt att dom var ute i flera timmar, i knappt vettiga kläder alls, utan att förfrysa något. Vi som bor i Sverige vet bättre än John Green tydligen..
A Patron Saint of Pigs är nog min favorit. Mest pga huvudkaraktären Addies personlighetsutveckling, som verkligen påminner om något jag själv gick igenom som tonåring. Min favorit av de tre!

I stort gillade jag verkligen hela historien! Jag kunde inte förutspå hur det skulle gå (och hade jag fel när jag försökte!), jag gillade hur allting vävdes samman i slutet och jag tyckte att boken var helt lagom lång. :)
Let it snow får betyget 4/5!

Omslaget:
Jag tycker att omslaget är jättefint. Det syns nog inte på bilden, men omslaget är liksom lite frostigt - jättesnyggt! Jag gillar snöstjärnorna och färgerna. 

Andra omslag:

1. Jättesöt! Den här kunde jag också tänka mig att äga, jag gillar de klassiska julfärgerna, vantarna och det fina lilla paketet.
2. Mja lite tråkig, fina färger men jag hade velat ha lite mer detaljer på rosetten..
3. Njaa, snöhjärtat är fint men annars ser den rätt tråkig ut..
4. Tyskt omslag. Gör mig helt förbryllad. Det syns ju inte ens att det är vinter? Tycker inte om färgerna heller.

Recensioner av andra bloggare:
Unga vuxna
(jag vet att många planerar att läsa den här under julen, säg till så lägger jag till era recensioner här!)

Övrigt:
John Green är väldigt aktiv på youtube på kanalen VLogBrothers

1 kommentar:

  1. Hej allihopa, mitt namn är Felicia Aisha Sadat och jag är här ute för att vittna om de goda gärningarna från BABA NOSA UGO i Karnataka Temple eftersom min lycka är återställd, jag har varit gift i cirka 23 år nu, det kom till en punkt när min man började agera konstigt och sedan lämnade han mig och våra två barn för en annan kvinna i över 6 månader, jag visste aldrig att han hade en affär med en annan kvinna, den här kvinnan vill ta min lycka och allt jag har arbetat för, jag kände mig avslutar allt. När jag letade efter en lösning kom jag över flera vittnesmål om Spellcaster på internet.
    Vissa vittnade om att han tog tillbaka sin ex-älskare, andra vittnade om att han också kan göra något för att hjälpa ditt företag att växa, också älskar attraktionsolja, löser också alla typer av andliga problem, örtmedicin mot sjukdom som Fybroid, Astma, STD, Njurar sjukdom, diabetes, erektil dysfunktion, vinnande i lotteri. Jag trodde aldrig på spellcaster men jag hade inget alternativ eftersom jag letade efter en lösning överallt, så jag fick e-postmeddelandet från BABA NOSA UGO från Testimonies online och bestämde mig för att prova honom.
    Jag kontaktade honom via e-post och förklarade mitt problem för honom, han berättade för mig vad jag behövde göra och jag gjorde precis som han instruerade, jag tvivlade faktiskt när han sa till mig att jag kunde förvänta mig goda nyheter, det var mindre än sju dagar när min man ringde mig efter så lång tid. Han kom tillbaka och bad om ursäkt och bad om förlåtelse, det hela var som en dröm, jag förlät honom och nu är vi ännu lyckligare än någonsin tidigare.
    Jag vill säga ett stort tack till BABA NOSA UGO för hans vänliga hjälp, jag förväntade mig aldrig ett så stort andligt arbete och jag kommer inte sluta dela hans testmonies. Om du har något andligt problem och du letar efter en riktig och äkta spellcaster, kontakta BABA NOSA UGO så blir du glad att du gjorde det.

    E-post: karnataka.temple@gmail.com

    WhatsApp: +33753216802

    Viber: +2347066853060

    https://karnatakatemple.wixsite.com/karnataka

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...