fredag 28 december 2012

Digital fotografi av Scott Kelby

Titel: Digitalfotografi : lär dig yrkesfotografernas hemligheter - steg för steg!
Originaltitel: Scott Kelby's Digital Photography
Författare: Scott Kelby
Originalspråk: Engelska
Översättare: Petra Hall, Elsie Formgren, Sten Sundströn och Richard Gustafsson
Utgivningsår: 2001
Genre: Fotografering, Facklitteratur
Beskrivning:
"Digitalfotografi första delen: Detta är inte en teoribok full av förvirrande jargong och detaljerade begrepp. Det är en bok som talar om vilken knapp du ska trycka på, vilka inställningar du bör använda och när du ska använda dem. 
Digitalfotografi andra delen: Varje sida i boken behandlar ett enskilt koncept som bidrar till att utveckla ditt fotograferande. Varje gång du vänder på bladet lär du dig ytterligare en professionell inställning, ett verktyg eller ett knep som du använder för att omvandla dina foton till konst som skulle platsa på ett galleri. 
Digitalfotografi tredje delen: Tredje delen tar vid där de andra böckerna slutar. Här finns det ännu mer av ”Aha, är det så man gör” och ”rakt på-sak”- och 'skippa-teknik'-snacket – alltså det koncept som gjorde Digitalfotografi till världens bäst säljande bok om digital fotografering."

Omdöme:
För er som inte känner mig (eller har läst under fliken ”Om oss”) så kan jag berätta att förutom att läsa böcker så är jag också väldigt intresserad av fotografering. Jag har drivit en fotoblogg med namnet Gottegraphic i några år nu (som däremot av olika anledningar har stått stilla några månader) och fotat bröllop, porträtt, konserter och mycket mer. När jag köpte min första systemkamera i början av 2009 så blev jag tipsad om att införskaffa de tre böckerna i Digital fotografi-serien av författaren och fotografen Scott Kelby (det finns en fjärde bok som ännu inte är översatt till svenska) - det visade sig vara det bästa bokinköpet jag kunde göra för min fotografiska utveckling.

Dessa böcker passar lika bra för de som är nybörjare med systemkamera som med en kompakt digitalkamera och råden Kelby ger är korta och enkla men också väldigt användbara. Han beskriver boken som att du och han är ute och fotar tillsammans och han ger dig några enkla tips på vägen – vilket jag tycker summerar böckerna ganska bra. Böckerna är indelade i kapitel som ”Fota blommor som ett proffs” eller ”Fota bröllop som ett proffs”, vilket gör det enkelt att använda dem som uppslagsböcker när du ska fota något speciellt. Sedan finns det en huvudrubrik per sida, t.ex. ”Gift dig med ditt stativ”, en bild och en text som innehåller råd, tips och beskrivning. Längst ner på sidan finns det i vissa fall även tips på utrustning eller ytterligare råd.

Jag kan fortfarande idag, snart 4 år senare, ta fram böckerna om jag t.ex. ska fota på ett bröllop och behöver friska upp minnet lite. Kelby skriver begripligt även för nybörjare och han är också väldigt rolig emellanåt, ta bara detta exempel:

”Knivskarp är en akronym, där KNIV står för Kelvin Neutraliserande Infraröd Visualisering     (som hänvisar till färgtemperaturen i fotografier) och SKARP står för SlutartidsKalibrering     Av Refraktorerade Polarisationer. Det kan tyckas att detta är rätt tekniska termer, men när du     inser att jag bara hittar på dem, så verkar det inte så komplicerat, eller hur? Men du måste     erkänna att det lät ganska övertygande till en början? Jag menar, visst lurade jag dig lite?”

Humor, eller hur?
Så, jag vill alltså rekommendera dessa böcker för alla er som är nybörjare eller glada amatörer inom fotograferingens konst, för jag lovar att ni kommer att få mycket ut av dem. Jag fick i alla fall det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...