söndag 4 november 2012

World War Z av Max Brooks

Titel: World War Z
Originaltitel: World War Z
Författare: Max Brooks
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2006
Genre: Fiktiv krig/Skräck

Handling:
"An account of the decade-long conflict between humankind and hordes of the predatory undead is told from the perspective of dozens of survivors--soldiers, politicians, civilians, and others--who describe in their own words the epic human battle for survival. By the author of The Zombie Survival Guide. 125,000 first printing."

Omdöme:
Det här var något helt annat. Den enda liknelse jag kan sträcka mig till är Interview with the Vampire av Anne Rice, men det är ändå inte i närheten ändå. Boken har nämligen formen av intervjuer, då en reporter reser runt världen, i vad jag antar är nutid, och intervjuar människor som har överlevt och deltagit i The Zombie War.
Eftersom jag har ett stort intresse av historia och har läst en hel del, däribland källtexter i form av intervjuer från bland annat Andra Världskriget, så blev den här berättelsen skrämmande verklig. Brooks har dessutom gjort ett fantastiskt jobb för att få det att verka verkligt också och radat upp svårigheterna med att kriga mot de odöda. De behöver inte mat, de behöver inga vapen, de har ingen ledare osv. Man får också läsa berättelser från vanliga människor och hur de kämpade för att överleva.

World War Z sägs vara en uppföljare till The Zombie Survival Guide, som var hans första storsäljare, men som jag själv dock bara har skummat igenom. Cilla föreslog att det här är fan-litteratur, alltså böcker man läser om man faktiskt är intresserad av zombies, och jag tror hon har rätt. Men jag tror samtidigt att även de som inte kan så mycket om zombies kan läsa boken och ändå få något ut av den. Den är hur som helst inte som The Silmarillion av J.R.R. Tolkien som troligtvis ingen utanför den innersta fan-kretsen av Tolkien kan avsluta.

Eftersom jag aldrig läst något liknande så har jag haft väldiga bekymmer att betygsätta denna bok. Men efter många om och men så ger jag den 5/5 i betyg eftersom det är en av de få böcker som faktiskt skrämt mig på riktigt på grund av dess upplägg. Jag måste också tillägga att Max Brooks är dyslektiker och läste sin första bok som 15-åring*, vilket jag känner igen mig i då jag själv är dyslektiker och inte läst min första bok förrän som 17-åring. Alltid roligt att se vad dyslektiker kan åstadkomma.

*Källa: www.wikipedia.org

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...