fredag 30 november 2012

Topp5Fredag #1


Dagens Topp5Fredags tema är...
Litterära platser vi vill besöka!


The Shire 
Middle-Earth 
Lord of the Rings/Bilbo 
JRR Tolkien 
Ändlöst grönt och vackert. Invånarna är fredliga, glada och feststämningen är hög! Här vill jag bli bjuden på mat tio gånger om dagen, gå barfota och ligga under ett träd och läsa.









Hogwarts och Hogsmeade
Harry Potter
J.K. Rowling
Här vill jag fira jul. Först promenera på de snöiga gatorna i Hogsmeade, slinka in på Three Broomsticks Inn och dricka lite honungsö, köpa julklappar och sen avrunda med stor julmiddag i The Great Hall i Hogwarts!


The Fair  
Beyond the Wall
Stardust
Neil Gaiman
Här vill vi gå, hand i hand, och titta på alla spännande föremål som tillverkats och säljs av älvor och magiker. En vacker glasblomma skulle inte vara helt fel.. ;)







Ankh-Morpork och Lancre
The Discworld
Terry Pratchett

Vi får nog akta oss på Ankh-Morporks gator. Men jag hoppas på att få en skymt av Captain Carrot och hans mannar i stadsvakten! Det skulle vara awsome att besöka Unseen University och träffa The Librarian i biblioteket!

I Lance vill vi såklart träffa Granny Weatherwax och Nanny Ogg!! 


 

Underlandet
Alice's adventure in Wonderland
Lewis Carrol 

Sagoländernas sagoland. Allra helst vill jag träffa hattmakaren och the Cheshire Cat!


Vi äger inte dessa bilder.

3 kommentarer:

  1. Jag hade absolut inte sagt nej till de tre första platserna. (De sistnämnda kan jag inte uttala mig om då jag /ännu/ inte läst böckerna.)

    SvaraRadera
  2. vill verkligen verkligen verkligen besöka Hogwarts och Hogsmeade <3

    SvaraRadera
  3. Vilket mysigt inlägg =) Hade heller inte bangat på de platserna, men Ankh-Morpork vet jag ite om jag vågat mig till....

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...