fredag 30 november 2012

The Girl who circumnavigated fairyland in a Ship of her own Making av Catherynne M. Valente

Titel: The Girl who circumnavigated fairyland in a Ship of her own Making
Bokserie: Fairyland #1
Författare: Catherynne M. Valente
Illustratör: Ana Juan
Förlag: Square Fish
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2011
Genre: Saga, Fantasy
Handling:
12-åriga September längtar efter det stora äventyret. Och en vacker dag när hon står i sitt helt vanliga kök och diskar helt vanliga koppar kommer en helt ovanlig grön vind, ridande på en flygande leopard, förbi. Och han bjuder med henne till Fairyland. Självklart tackar hon ja!
Men Fairyland är inte det drömland hon hoppades på och med sällskap av en bokälskande wyverary vid namn A-Throught-L ska nu September ställa allt till rätta igen.

Omdöme:
Som man kan ana av handlingen är detta en riktigt klassisk saga i stil med Alice i Underlandet och The Wonderful Wizard of Oz. Men jag vågar påstå att The Girl who circumnavigated fairyland in a Ship of her own Making är ändå liite bättre. Denna finurligt skrivna bok har även en stor portion humor och fantastiska karaktärer som är lätta att älska. Huvudpersonen September är i sig inte en speciellt stark karaktär, men hon backas upp av den underbara A-Throught-L som är något så unikt som en korsning mellan ett bibliotek och en drake (eller wyvern om man ska vara noga!).
Dessvärre är engelskan av den svårare sorten (iallafall för mig), så det var förmodligen en del som gick förlorat på grund av det. Jag hoppas och önskar att något svenskt förlag tar denna bok under sina vingar och då även ser till att anställa en riktigt bra översättare! Det här är en bok jag gärna vill läsa för mina framtida barn (även om några delar i boken kanske är lite läskiga för ett litet barn).
Men trots det bitvis svåra språket älskar jag den här boken och jag kommer läsa om den många, många gånger.
Jag kan verkligen rekommendera denna bok till alla som älskar sagor, äventyr och har barnasinnet kvar!
The Girl who circumnavigated fairyland in a Ship of her own Making får betyget 5/5!

Omslaget:
Jag älskar det här omslaget! Det är illustratören Ana Juan som målat omslaget och bilderna i början på varje kapitel. Boken ser verkligen sagolik ut!

Andra omslag:

1. Tror att detta är originalomslaget, den är fin men jag föredrar verkligen den med den röda ramen runt.
2. Det italienska omslaget. Jag gillar det gröna men föredrar ändå det röda ^-^.

Fler böcker i serien Fairyland:
The Girl Who Ruled Fairyland - For a Little While #0.5
The Girl Who Circumnavigated Fairyland in a Ship of her own Making #1
The Girl Who Fell Beneath Fairyland and led the Revels there #2

Recensioner av andra bloggare:
Bokpotaten

Övrigt:
Här är booktrailern med illustrationer från boken




1 kommentar:

  1. Ja hoppas de översätter den till svenska och behåller de röda omslaget, då köper jag den lätt!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...