måndag 26 november 2012

Tankeläsaren av Kristin Cashore

Titel: Tankeläsaren
Originaltitel: Graceling
Bokserie: De utvalda #1 (Graceling Realm #1)
Författare: Kristin Cashore
Förlag: Semic
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2008
Genre: YA, Fantasy
Handling:
"Boken handlar om sextonåriga Katsa. Hon lever i en värld med sju kungadömen, där vissa ovanliga barn föds som så kallade "särlingar", med olikfärgade ögon. Ett barn med olikfärgade ögon har en särskild gåva, och föräldrarna måste lämna sitt begåvade barn till landets kung. Katsas gåva är dödandets gåva, så hon har vuxit upp vid kungens hov och utnyttjas som torped. Hon skickas ut på uppdrag att hota, lemlästa eller döda kungens fiender.

Allt förändras när hon möter den unge prins Po, som också är en särling. Han har tankeläsandets gåva. Kärlek uppstår, och tillsammans ger de sig ut för att störta en ondskefull kung. De upptäcker också oanade sanningar om sig själva - har Katsa verkligen dödandets gåva eller är hennes talanger egentligen till för något annat? Och hur ska de kunna störta en kung som har gåvan att kontrollera andra människor?" från adlibris.com


Omdöme:
Den här boken är väldigt lättläst och gick snabbt att läsa igenom. Det tog ett par kapitel för mig att komma in i historien men sen har jag svårt för att sluta läsa.
Katsa är en väldigt stark karaktär - jag kan inte låta bli att jämföra henne med Katniss från The Hunger Games-böckerna. Precis som Katniss har Katsa många manliga drag, hon är bra på att slåss, hon är praktiskt lagd och hon är rätt obrydd när det gäller känslor och relationer. Och precis som The Hunger Games-Peeta har den manliga huvudkaraktären Po många kvinnliga drag. Jag gillar när det smygs in lite feministiska, eller snarare icke-könsstereotypiska karaktärer och värderingar i böcker!
Själva "skrivstilen" och även världen där historien utspelar sig påminner mig mycket om Robin Hobbs böcker. Vilket absolut är en komplimang.
Det enda negativa jag kommer på är att jag har lite svårt för att "connecta" med karaktärerna, jag blir inte så berörd som jag kanske borde bli och det finns perioder i boken som känns aningens utdragna. Jag tyckte länge att boken kändes som en trea, men det tog sig mot slutet så jag ger Tankeläsaren betyget 3,5!

Jag fick den här boken i present av gulliga Vettan. Jättetack!!

Omslaget:
Jag älskar det här omslaget, det är "vuxen" utgåvan och jag tycker att det är såå snyggt. Titeln och svärdet "står ut" från omslaget lite grann, och när man vickar på boken framträder ett öga längst ut på klingan. Supersnyggt gjort! Jag hoppas hoppas hoppas att Semic kommer ge ut resterande böcker i serien i den här stilen, annars kommer jag köpa de engelska böckerna ;)

Andra omslag:

1. Amerikanskt vuxenomslag. Trots de små skillnaderna gillar jag denna bättre än den svenska. Det är något med texten, denna passar bättre in på omslaget.
2. Turkiskt omslag. Det är riktigt fint, fina färger och fin bildkomposition.
3. Portugisiskt omslag, ser asiatiskt ut. Det är rätt snyggt, men kanske lite väl grått?

4. Indonesiskt omslag. Skulle även kunna vara omslaget till The Hunger Games ;) Rätt fint, jag föredrar tecknade omslag framför foton.
5. Det svenska ungdomsomslaget, även det amerikanska ser ut såhär. Det är okej, lite gråtråkigt men jag gillar frosten på kanten och Katsa ser cool ut.
6. Franskt omslag. Sjukt snyggt! Detta är min favorit (efter det amerikanska originalet). Katsa ser riktigt cool och farlig ut. Jag gillar färgerna och kompositionen.


Fler böcker i serien:
1. Tankeläsaren / Graceling
2. Monstrets dotter / Fire
3. Hemligheternas rike / Bitterblue

Recensioner av andra bloggare:
Boktycke
Schitzo-Cookie's Bokblogg
Bokpotaten
Beasbokhylla



2 kommentarer:

  1. Gud det franska omslaget var ju galet snyggt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Ser nästan ut som ett serieomslag. Mer sånt i Sverige! :D

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...