torsdag 15 november 2012

Tack för alla minnen av Cecelia Ahern

Titel: Tack för alla minnen 
Originaltitel: Thanks for the memories
Författare: Cecelia Ahern 
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2008
Genre: Chick lit
Handling:
"Efter en tragisk olycka minns Joyce saker hon aldrig har upplevt. Hon känner till små gator i Paris, en stad hon aldrig har besökt, och kan plötsligt en massa om konst, som aldrig tidigare har intresserat henne. Och varje natt drömmer hon om en obekant liten flicka med ljust hår.
Justin är skild, ensam och rastlös. Han kommer till Dublin som gästföreläsare i konsthistoria och blir motvilligt övertalad till att ge blod. Det blir det första som kommer rakt från hans hjärta på mycket länge.
Utan att de vet om det, flätas deras liv samman trots att de aldrig har mötts." från Adlibris


Omdöme:
Cecelia Ahern är tjejen som skrev bestsellern PS I love you (som även blev film) (Ps. jag har varken läst boken eller sett filmen) redan som 21 åring. Hon blev otroligt hyllad och jag hade enorma förväntningar på den här boken. Dels på grund av det jag just skrev, dels på grund av den söta storyn och dels på grund av att hennes omslag alltid är så sjukt söta. (Och hon stavar sitt namn så sjukt snyggt. Jag vill också stava så!).
Jag började läsa boken för 2-3 veckor sedan, jag hade precis hämtat den på bibblan och satt på bussen på väg till jobbet. I brist på annat läste jag prologen. Jag var tvungen att lägga undan boken för att jag började gråta. Jag fick ännu högre förväntningar.
Tyvärr kändes det som platt fall därifrån. Visst är storyn söt. Visst finns det ett par gulliga karaktärer som jag gillar (speciellt huvudkaraktärens lätt förvirrade pappa). Men det är något som saknas. Språket känns krystat (det kan iofs vara översättarens fel då jag läste boken på svenska),  men jag tycker även att storyn känns stressig. Det rusas fram och tillbaka och jag blir irriterad på att Joyce går som katten kring het gröt. Det tog ungefär 2 veckor för mig att läsa ut bokens knappt 400 sidor, för att jag ville helt enkelt inte läsa den..
Jag är glad att detta inte var första boken jag läste i min utmaning annars hade jag nog inte velat fortsätta... Trots detta är jag ändå nyfiken på att läsa något annat av Cecelia Ahern. Kanske hennes succébok Ps I love you?
Jag ger Tack för alla minnen betyget 2/5.

Omslaget
Jag tycker omslaget är ganska tråkigt, det är fina färger och de olika snäckskalen är vackra. Men det har ingen som helst anknytning till storyn, man skulle ju kunna tro att det utspelar sig på en strand. Men nej, snarare i ett regnigt London och Irland. Ser hoprafsat ut tycker jag. Jättetrist :(

Andra omslag

1. Originalomslaget på den inbundna boken. Den är söt, jag gillar färgerna och jag tycker det syns på omslaget att huvudkaraktärerna går om varandra hela tiden.
2. Pocketupplagan. Även den här gillar jag.
3. Jag tror detta är en indonesisk utgåva. Hursomhelst är den otroligt vacker! Min favorit!
4. Fransk utgåva. Jag gillar färgerna men telefonkiosken känns missledande tycker jag..


Recensioner av andra bloggare:
En lärares andrum
Nicole Basaraba
Absolutely not sure!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...