måndag 12 november 2012

Salvadoreña av Cecilia Samartin


Titel: Salvadoreña
Originaltitel: Vigil: a story
Författare: Cecilia Samartin
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2012 (2009)
Genre: Nutid, Kärlek
Handling: 
"Ana växer upp hos sin mor i en liten by i El Salvador och trots fattigdom lever hon ett bekymmerslöst liv tills den dag när inbördeskriget i landet rycker närmare och landsbygden utsätts för en massaker. Med ett slag förändras hennes liv, men Ana lyckas fly kriget. Av en slump kommer hon till USA där hon söker sin tillflykt innanför ett nunneklosters trygga murar.

Som vuxen ändrar Anas liv kurs ännu en gång när hon anställs som barnflicka hos den välbärgade familjen Trellis, som lever ett rikemansliv i överflöd i Kalifornien. Ana upptäcker snart att det bakom den välpolerade fasaden finns individer med sårade själar. Trots sin egen känslomässiga smärta kan hon hjälpa andra som har användning för henne. Men samtidigt inser Ana att hon, mycket mot sin vilja, attraheras av den inneslutna Mr. Trellis.
" från adlibris.com


Omdöme:
Jag tyckte inte alls om boken till en början, jag hade huvudet på annat håll och ville egentligen bara läsa igenom den här lite snabbt och sen gå vidare. Men Cecilia Samartins berättarkonst drog in mig i historien och jag kom på mig själv med att fundera på hur det kommer gå för Ana och familjen Trellis när jag inte läste.
Bokens huvudhistoria handlar om Anas liv från barndomen i El Salvador till hennes arbete som barnflicka hos familjen Trellis. Men i själva verket är huvudhistorien en tillbakablick och vi får även möta Ana i nutid och även återblickar till barndomen. Sakta men säkert nystas historien upp som en ros som slår ut sina vackra kronblad. Jag blev imponerad över hur snyggt berättelsen är uppbyggd.
Historien är bitvis otroligt grafisk och lite otäck.
Däremot saknar historien starka karaktärer, huvudpersonen Ana är en väldigt mjuk och omtänksam person som alltid sätter andra före sig själv. Helt utan bitterhet. Hon är ett riktigt helgon och ärligt talat rätt tråkig! Den enda karaktär som är lite kul och sätter krydda på boken är den ostabila Mrs Trellis.
Men den fina historien väger över bristen på spännande karaktärer och jag ger Salvadoreña betyget 4/5!
Tack till Bazar förlag för recensionsexemplaret!

Omslaget
Jag tycker att omslaget är otroligt vackert. Det illustrerar så tydligt en scen i boken. Alla Cecilia Samartins svenska böcker följer samma stil och de är otroligt vackra.

Recensioner av andra bloggare:
Jennies boklista
Bookis
Feelgoodbibliotikarien
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...