söndag 18 november 2012

Recensioner av fem seriealbum

Typ en dag tog det för mig att läsa igenom seriealbumen/de grafiska novellerna jag bestämde mig för att läsa. Jag hade nog tänkt mig att mitt "bokuppehåll" skulle hålla i sig lite längre än så, men det går snabbt att läsa den här typen av litteratur.

Jag hade redan börjat läsa Till döden skiljer oss åt av Robert Kirkman, som jag köpte i present till Gottfrid. Han har varit inne i en zombieperiod ett tag så jag tyckte den skulle passa honom. Det bästa var att när han inte var hemma passade jag på att läsa den också ;).

Titel: Till döden skiljer oss åt
Originaltitel: Days gone bye
Serie: The Walking Dead volume 1
Författare: Robert Kirkman
Illustratör: Tony Moore
Kortfattad handling:
Polisen Rick vaknar upp efter en koma i en värld full av zombies. Han bestämmer sig för att hitta sin familj.

Den här serien är verkligen en succé, som bekant finns den även som tv-serie. Jag är galet sugen på att se serien efter att ha läst den första boken men ska vänta lite.
Jag gillade verkligen den här skarpt! Riktigt bra tecknat och den svenska översättningen är verkligen bra! Handlingen var otroligt spännande och jag satt med andan i halsen när jag läste, och skyndade mig att bläddra! Jag kommer definitivt att köpa fler böcker i serien och jag hoppas att alla delar kommer ges ut på svenska!
Betyg 5/5

Titel: Ankomsten 
Originaltitel: The Arrival 
Författare och Illustratör: Shaun Tan 
Kortfattad handling:
En man lämnar sin fru och sitt barn för att söka en bättre framtid i ett okänt land på andra sidan av ett stort hav. Han kommer till en förvirrande stad med främmande vanor, märkliga djur, mystiska flytande saker och ett otydbart språk.

Det fantastiska med denna bok är att det inte finns någon text. Det är bara bilder och det utmanar på ett nytt sätt. Jag tyckte att det var spännande. Att förstå handlingen är inte svårt och illustrationerna är helt fantastiska! Sällan har jag blivit så berörd av bilder endast och på slutet blev jag alldeles rörd.
Jag tycker om den här boken väldigt mycket.
Betyg 4/5 

Titel: Edgar Allan Poe's Tales of Mystery and Madness
Författare: Gris Grimly och Edgar Allan Poe
Illustratör: Gris Grimly

Illustratören Gris Grimly har samlat fyra av skräckmästaren Poe's berättelser och gett dem nytt liv i denna fina bok. Det är The Black Cat, The Masque of the Red Death, Hop-Frog och The Fall of the House of Usher.
Jag älskar Grimlys tecknarstil, och den passar så otroligt bra ihop med Poe's makabra berättelser. Det enda som gör att jag inte älskar boken är ett den är svår att läsa. Jag är hyfsat bra på engelska men det här är 1800tals engelska vilket gör det hela mycket svårare. 
Men det är en "vacker" bok och är man ett Poe fan känns det som ett måste i bokhyllan. 
Betyg 4/5

Titel: Namnsdagsflickan 
Författare: Kristoffer Leandoer
Illustratör: Åsa Ekström
Kortfattad handling:
Kompisarna Kim och Robin skapar en fantasivärld tillsammans, och Kim som är en skicklig tecknare ger liv åt världen med sina illustrationer. Även Robins lillasyster "Namnsdagsflickan" är med på ett hörn, mest som åskådare men hon kommer med idéer ibland. Men dom båda tjejerna börjar glida ifrån varandra och ledsnar på sin fantasivärld och Namnsdagsflickan hamnar i koma. Kan hon vara fången i fantasivärlden?

Rent teoretiskt borde jag älska den här serien. Jag älskar när vardagsrealism blandas med fantasy. Men jag tycker inte om detta. Bilderna är riktigt fina men jag hade velat att de inte var i blyerts. Och handlingen är snurrig. Jag fängslas varken av vad som händer i fantasivärlden eller vad som händer i den verkliga världen. Jag tycker att slutet av ologiskt och "Kassandra Kavat" kunde ha uteslutits helt. 
Betyg: 2/5

Titel: Umbra
Författare och illustratör: Elin Fahlstedt
Kortfattad handling:
Vad döljer sig egentligen på den förbjudna avdelningen i klosterskolans bibliotek? Föräldralösa Ethel är besatt av att finna sanningen - om sitt förflutna, sina föräldrar, och om vem den mystiska figuren på fotografiet egentligen är. Så en dag upptäcker hon porten till landet Umbra, där hon möter den gåtfulle demonen Batra.
För att finna sanningen riskerar Ethel sitt eget och sina vänners liv.

Jag tyckte inte om det här. Omslaget såg lovande ut, och jag när jag bläddrade igenom seriealbumet lite snabbt på biblioteket tyckte jag att det verkade riktigt bra. Jag blev ordentligt besviken. 
För det första tycker jag inte om teckningsstilen alls. Jag kan uppskatta lite slarvig stil, om det är snyggt gjort. Men det är det inte. Och för det andra blev jag aldrig intresserad av handlingen. Jag lärde aldrig känna karaktärerna ordentligt och hann inte riktigt med vad som hände på slutet. Illustrationerna är så otroligt viktiga för mig när det gäller serier, de måste kunna berätta historien. Och det tycker jag inte att Elin Fahlstedt har lyckats med.
Betyg: 1/5
 

1 kommentar:

  1. Tråkigt att du inte gillade Umbra, själv tyckte jag om den. Inte det bästa jag läst men tyckte den var söt och gillade ändå tecknarstilen.

    TWD och Shaun Tan håller jag med om är awesome!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...