måndag 12 november 2012

Nina av en slump av Michèle Lesbre


Titel: Nina av en slump 
Originaltitel: Nina par hasard
Författare: Michèle Lesbre 
Originalspråk: Franska
Utgivningsår: 2012 (2001)
Genre: Nutid, Fransk skönlitteratur
Handling: 
"Nina väntar på någonting, men vad det är anar hon bara. Nina är frisörlärling i en liten stad i norra Frankrike men drömmer om teatern, om att vara Nina i Tjechovs Måsen istället för Nina av en slump. Berättelsen utspelar sig under några få intensiva dagar då Nina letar efter en födelsedagspresent till sin mamma, som är textilarbetare, strejkorganisatör och ensamstående förälder. Samtidigt reflekterar Nina över männen i deras liv." från adlibris.com 

Omdöme:
Min känsla när jag läst ut Nina av en slump var att den var alldeles för kort. Boken är 188 sidor och det är alldeles för lite. Jag hann aldrig lära känna Nina eller de andra karaktärerna i boken. Författaren  Michèle Lesbre skriver en bok om året och efter att ha läst den här förstår jag varför. Den känns inte färdig. Tyvärr.
Jag tycker boken är "slängig". Det är verkligen tvära svängar och ibland har jag svårt att avgöra när det som står i texten utspelar sig. Är det nutid? Är det en dröm eller fantasi? Är det en tillbakablick?
Det är mycket som utspelar sig mellan raderna, som behöver tid att mogna mellan läsningssessionerna. Jag läste (tyvärr) ut boken på två sittningar så boken hann aldrig mogna för mig.
Jag ger Nina av en slump betyget 2/5.

Tack till Sekwa förlag för recensionsexemplaret!

Omslaget
Ett avskalat och fint omslag. Nina drömmer om att spela huvudrollen i Tjechovs Måsen, så det är passande med måsar på framsidan.

Recensioner av andra bloggare:
Jenniesboklista
och dagarna går...
BokDjungeln
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...