fredag 16 november 2012

Myteriet på Bounty av John Boyne

Titel: Myteriet på Bounty
Originaltitel: Mutiny on the Bounty
Författare: John Boyne 
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2012 
Genre: Äventyr, Historisk roman
Handling:
"Fjortonåringen John Jackob Turnstile grips för ficktjuveri och ska kastas i fängelse. Helt oväntat får han ett erbjudande om att gå till sjöss, och tackar ja. John kan ingenting om sjömansskap, men tänker att vad som helst måste vara bättre än fängelset. Skeppets namn är «Bounty», kaptenen ombord heter William Bligh och de tar ut kurs mot Tahiti. Myteriet mot kapten Bligh är en välkänd historia, avhandlad i många romaner, filmer och fackböcker." från Adlibris
Omdöme:
Den här boken skrämde mig till en början, jag är inte van vid att läsa äventyrsromaner och undviker dem helst (har fått nog efter att ha dissekerat Robinson Crusoe i skolan) och redan efter att ha läst ett par sidor kände jag att jag hade en stor bok framför mig.
Boken bygger på en sann historisk händelse, och det har skrivits böcker och gjorts filmer om denna legend, bland annat Myteriet på Bounty med Marlon Brando i en av huvudrollerna från 1962 som blev nominerad till 7 Oscar.
Det som är nytt med John Boynes version är att vi får följa historien från kapten Blighs uppassare, unge herr John Jacob Turnstile. En ung man som växer enormt mycket under bokens gång.
Jag har tidigare läst Noah Barleywater runs away av John Boyne, jag blev förtjust av hans författarskap då, och jag är lika förtjust nu. Han skriver så lätt, och med humor som gör att min blick bara flyger fram över sidorna. Jag sätter mig och läser en stund, så plötsligt har en timme gått utan min vetskap. Jag älskar när det händer! John Boyne är definitivt en ny favoritförfattare för mig och jag ser fram emot att läsa fler av hans böcker!
Jag blev dessutom otroligt nöjd med hur boken slutade och det är utan tvekan jag ger Myteriet på Bounty högsta betyg! 5/5!
Stort tack till Bazar förlag för recensionsexemplaret!

Omslaget
Jag tycker omslaget är fint.
Omslaget har massor med element som hör ihop med historien, kartan i bakgrunden, båten, skrivstilen på titeln.. Jag gillar färgerna och även ryggen är fin. Texten står dessutom ut lite från pappret vilket ger en lyxig känsla. I like it :) (Boken ser inte exakt ut som den gör på bilden här ovan)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...