torsdag 15 november 2012

Meet me at the Cupcake Café av Jenny Colgan

Titel: Meet me at the Cupcake Café
Originaltitel: Meet me at the Cupcake Café
Författare: Jenny Colgan
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2011
Genre: Chick lit
Handling:
Issy Randall kan baka. Och inte bara det, hon bakar som en gudinna. Efter att praktiskt taget ha växt upp i sin morfars bageri, har hon utan tvekan ärvt hans passion för sötsaker.
Efter att ha förlorat sitt jobb på en mäklarfirma bestämmer hon sig för att, beväpnad med morfars gamla recept, slå på stort och öppna ett eget café! Men Issy har absolut ingen idé vad hon gett sig in på, och det kommer krävas både mod och cupcakes för att undvika konkurs.. (Fritt översatt från baksidan på den engelska boken).

Omdöme:
Det här är den första boken jag läste ut i min Chick lit-utmaning. Det var faktiskt den här boken som startade det hela. Från att ha blivit inhandlad i en bokhandel i Nottingham (för det otroligt fina omslaget!!!) fick den följa med mig när jag jobbade natt och den blev utläst på två nätter.

Boken är lika sockersöt på insidan som på utsidan, vår hjältinna Issy är godhjärtad och varm. Det är väldigt enkelt att tycka om henne även fast hon beter sig lite dumt ibland (men vem gör inte det?).
Varje kapitel startar med ett recept på cupcakes, tårtor, paj eller liknande godsaker. Och boken slutar med en liten cupcakeskola. Väldigt sött.
Handlingen var väldigt förutsägbar. När jag hade läst ett par kapitel sa jag till min pojkvän hur jag förutspådde att boken skulle fortgå, och jag hade väldigt många rätt. Det var några saker som hände som jag inte förutspått men annars slog jag huvudet på spiken. Och det är kanske inte så kul..
Men å andra sidan är det ganska tryggt också. Jag tyckte om att läsa den här boken, jag tycker om Jenny Colgans lättsamma språk, jag hade absolut inga problem med att läsa över 400 sidor på engelska, och jag kommer definitivt läsa mer av henne! Jag tror även att den här boken kan vara väldigt peppande och inspirerande för vem som helst som drömmer om att starta ett eget företag!
Trots att jag inte har så mycket annat inom genren att jämföra med slår jag till på stort och ger Meet me at the Cupcake Café betyget 4/5!
/Cecilia

Omslaget
Jag älskar det här omslaget!! Tycker den är hur söt som helst med de små bakverken. Jag tycker omslaget visar väldigt väl vad boken handlar om och färgvalet är super!

Recensioner av andra bloggare:
Eternal rain
St Heaven Street
The Slowest Bookworm

Ps. Uppföljaren Christmas at the Cupcake Café kom ut den 25 Oktober. Jag har beställt den och ska läsa den lagom till jul :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...