torsdag 15 november 2012

I've got your number av Sophie Kinsella


Titel: I've got your number
Författare: Sophie Kinsella
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2012
Genre: Chick lit
Handling: 
"Poppy Wyatt befinner sig på ett hotell i London och har sin möhippa när brandlarmet går. Hotellet måste utrymmas och i kaoset som sedan råder upptäcker Poppy att hennes förlovningsring är borta! Det är en vacker, antik smaragdring som har gått i hennes fästmans släkt i generationer. Dessutom blir hennes mobiltelefon stulen och i och med det finns det inte längre något sätt för hotellet att kontakta Poppy om de skulle hitta ringen.
Desperat vandrar Poppy runt i hotellobbyn då hon ser en mobiltelefon som ligger slängd i en soptunna. En ny telefon och ett nytt nummer att ge till personalen - perfekt! Det finns dock ett problem - telefonens ägare, affärsmannen Sam Roxton. Som i tid och otid ringer Poppy och ber henne lämna tillbaka telefonen.

Aldrig att Poppy tänker ge upp den här möjligheten och de gör en deal: Poppy får behålla telefonen under en vecka mot att hon lovar att vidarebefordra alla Sams meddelanden och mejl. Problemet är bara att Poppy inte kan låta bli att lägga sig i både Sams jobb och hans privatliv ..."
från Adlibris


Omdöme:
Jag måste erkänna att jag känner mig ganska kluven angående den här boken. Både gällande handlingen och huvudkaraktären Poppy. I stort var handlingen förutsägbar, jag visste i princip hur det skulle sluta redan när jag läste på bokens baksida. Ibland är det trist, ibland är det skönt. Jag är nöjd med hur det slutade så jag kan väl inte gnälla egentligen.. Första delen av boken tyckte jag var rätt jobbig, mest smsande och Poppy som gör misstag på misstag. Men efter ungefär halva boken börjar det ordna upp sig (lite iallafall), jag hoppades hela tiden på något djupare, som aldrig kom. Men jag tyckte ändå att historien var rätt söt och jag har läst boken med nöje!
Poppy är som sagt rätt klantig, hon har hjärtat på rätta stället men tänker inte efter ordentligt ibland. Vilket är ett ganska vanligt förekommande personlighetsdrag i Chick lit och även romantiska komedier. Ibland var jag så frustrerad och arg på henne att jag ville lägga undan boken, men hon är trots allt charmig och jag ville att det skulle ordna upp sig för henne.
Den här boken var på det stora hela en ganska trevlig läsning, men inget som lämnade några bestående intryck direkt. Jag ger I've got your number betyget 3/5!
/Cecilia

Omslaget
Omslaget är fint tycker jag. Fina färger och jag föredrar verkligen tecknade framsidor framför foton på någon modelltjej. Finns även små detaljer i bilden som stämmer överens med handlingen, förmodligen är den illustrerad just för denna bok. Jag gillar!

Andra omslag

1. Den här är okej, jag är inte hundra procent förtjust i färgvalet, men jag gillar att texten ser ut som i en sms-chat och att Londonsiluetten finns med i bakgrunden.
2. Den svenska upplagan av boken. Jag tycker inte om den här typen av omslag alls. För det första ser man knappt texten, varken författarnamnet eller boktiteln syns vidare väl. Sen gillar jag inte att bli påprackad karaktärernas utseende, jag vill helst fantisera ihop hur dom ser ut själv.
3. Norsk/dansk (?) utgåva. Även här en modell vilket är ett minus. Men jag gillar färgerna och att allt verkar som kaos runt tjejen. Vilket verkligen passar bra!

Recensioner av andra bloggare:
Stardustan
Hyllan
Nilmas Bokhylla
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...