lördag 24 november 2012

Harry Potter and the Philosopher's Stone av JK Rowling

Titel: Harry Potter and the Philosopher's Stone
Originaltitel: Harry Potter and the Philosopher's Stone
Bokserie: Harry Potter #1
Författare: J.K. Rowling
Förlag: Bloomsbury Publishing Ltd.
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 1997
Genre: YA, Fantasy
Handling:
"När föräldralöse Harry Potter visar sig vara trollkarl öppnar sig en helt ny värld för honom. Han får börja i Hogwarts skola i häxkonster och trollkunskap och råkar ut för en rad spännande äventyr" från adlibris.com


Omdöme:
Den första boken om Harry Potter är verkligen underbar. Här möter vi den magiska världen för första gången. Vi får följa Harry från hans lilla skrubb under trappan hemma hos hans hemska moster och morbror till slottet Hogwarts där han möter sina nya vänner Ron Weasley och Hermoine Granger.
Den här boken är väldigt mycket en introduktion till hela denna underbara värld, vi får träffa många karaktärer som är med igenom hela bokserien, vi får bekanta oss med skolan, professorerna, Diagonalley, quidditch och även träffa Harrys nemesis Lord Voldemort..
Jag har läst böckerna om Harry Potter på svenska tidigare, och jag har givetvis sett alla filmerna också. Så det var riktigt roligt att läsa om den första boken på originalspråk.
Harry och hans klasskompisar är 11 år i den första boken, och det är tydligt en "barnbok". Det hindrar den däremot inte från att vara otroligt spännande och humoristisk.
Jag älskar verkligen Harry Potters värld och kommer absolut att läsa om dom tills jag är minst hundra år gammal!
Jag ger givetvis Harry Potter and the Philosopher's stone betyget 5/5!

Omslaget:
Just det här omslaget tycker jag är tråkigt. Det är vuxenomslaget, det kom ut eftersom vuxna skämdes över att sitta med en färgglad barnbok på tåget ;)
Jag äger denna eftersom jag köpte en superfin Harry Potter-box för ett tag sedan, jag var helt inriktad på hur boxen såg ut och tänkte inte ett dugg på omslagen..

Andra omslag:

1. Det brittiska originalet. Jag gillar färgerna, dom ser juliga ut. Men jag tycker att Harry är riktigt ful på den här bilden.
2. Den amerikanska versionen. Den är fin, jag gillar att dom redan här fått med det klassiska Harry Potter-teckensnittet på titeln. Harry ska precis fånga kvicken och man ser både Hogwarts och enhörningen i bakgrunden.
3. Vår svenska version. Jag kanske är partisk men jag tycker denna är den finaste av alla. Hogwarths expressen i bakgrunden, min enda sorg är att de andra personerna på framsidan känns så anonyma.

4. Den tyska versionen. Harry ser lömsk ut men jag gillar ändå denna. Ron och Hermione i bakgrunden i fullt sjå med en svår utmaning..
5. Det spanska omslaget. Den är fin, men jag gillar inte den gula ramen. Fina detaljer med kvicken, hogwarts och enhörningen. Tydligt inspirerad av det amerikanska omslaget.
6. Det italienska omslaget. Halvt obegripligt. Ser ut som att Harry sitter på en kräftskiva som börjar lida mot sitt slut.. Vad är det för gigantisk råtta på bilden? Och varför har Harry en råtthatt på sig? Det enda jag förstår är egentligen schackrutorna.


7. Brittisk specialutgåva. Verkligen fin. Hade hellre haft denna än den jag har. Ser klassisk ut. Kul att inte Harry är på framsidan.
8. Det holländska omslaget. Fina detaljer med Hedwig uppe vid författarnamnet. Jag gillar att man inte ser Harrys ansikte!
9. Det franska omslaget. Den är fin, ser ut som en riktigt gammal barnbok. Skoluniformerna är helt uppåt väggarna däremot ;)


10. Det finska omslaget. Häftig tecknarstil! Jag gillar speciellt schackpjäserna i bakgrunden!
11. En amerikansk läderinbunden samlarutgåva. Dessa skulle jag verkligen vilja ha!
12. Det tjeckiska omslaget. Jag tycker den är riktigt fin! Den ser magisk ut och jag gillar verkligen färgerna. Väldigt roligt att dom översatt Rowlings namn!

Fler böcker i serien:
1. Harry Potter and the Philosopher's Stone
2. Harry Potter and the Chamber of Secrets
3. Harry Potter and the Prisoner of Azkaban
4. Harry Potter and the Goblet of Fire
5. Harry Potter and the Order of the Phoenix
6. Harry Potter and the Half-Blood Prince
7. Harry Potter and the Deathly Hallows

Recensioner av andra bloggare:
Nilmas bokhylla
Boksessed
IElinasHylla

Övrigt
Om ni inte redan har gjort det så registrera er på Pottermore! Det är en interaktiv sida där man går igenom kapitel för kapitel av Harry Potter-böckerna (finns massor med extramaterial skrivet av Rowling). De två första finns ute hittills. I första boken får vi ett namn, vi får handla i diagon alley (bland annat en helt egen wand) och sedan blir vi indelade i elevhem.
Lägg gärna till mig som vän där! Jag heter MagicDawn29509
Go Ravenclaw!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...