lördag 24 november 2012

Harry Potter and the Chamber of Secrets av J.K. Rowling

Titel: Harry Potter and the Chamber of Secrets
Originaltitel: Harry Potter and the Chamber of Secrets
Bokserie: Harry Potter #2
Författare: J.K. Rowling
Förlag: Bloomsbury Publishing Ltd.
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 1998
Genre: YA, Fantasy
Handling:
"Sommarlovet är äntligen över! Harry Potter har längtat tillbaka till sitt andra år på Hogwarts skola för häxkonster och trolldom.

Men hur ska han stå ut med den nye, omåttligt mallige professor Lockman? Vad döljer Hagrids förflutna? Och vem är egentligen Missnöjda Myrtle? De verkliga problemen börjar när någon, eller något, förstenar den ena Hogwarteleven efter den andra. Är det Harrys största fiende, Draco Malfoy, som ligger bakom? Eller är det den som alla på Hogwarts misstänker - Harry Potter själv?
"
från adlibris.com


Omdöme:
Harry är ett år äldre och så även hans läsare. Denna bok är mer mogen (och lite läskigare) än den första men jag klassar även denna som en barnbok. Harry är tillbaka (mot alla odds!) i skolan. Vi får träffa husalven Dobby för första gången och Harry får uppleva att det inte bara är positivt att vara berömd och han lyckas konstant befinna sig på fel (eller rätt?) plats vid fel (eller rätt?) tillfälle.
Jag är så glad att vara tillbaka i denna magiska värld. Även om den bitvis är mörk så känns boken hela tiden varm och inbjudande.
Jag ger Harry Potter and the Chamber of Secrets betyget 5/5!

Omslaget:
Just det här omslaget tycker jag är tråkigt. Det är vuxenomslaget, det kom ut eftersom vuxna skämdes över att sitta med en färgglad barnbok på tåget ;)
Dock tycker jag att det symboliserar boken bra.
Jag äger denna eftersom jag köpte en superfin Harry Potter-box för ett tag sedan, jag var helt inriktad på hur boxen såg ut och tänkte inte ett dugg på omslagen..

Andra omslag:

1. Den brittiska originalutgåvan. Harry och Ron i bilen på väg till Hogwarts. Fint omslag.
2. Den amerikanska versionen. Harry och Fawks. Den är fin, även om jag inte tycker att Fawks ser ut som jag tänker mig en fenixfågel..
3. Vår svenska version. Jag kanske är partisk men jag tycker denna är den finast. Harry och Fawks. Fawks är jättefint tecknad, men Harry red väl aldrig på honom? Här har även den svenska utgåvan fått "rätt" teckensnitt :)

4. Den tyska versionen. Jag kan inte riktigt se vad det är för något bakom Harry på bilden..
5. Det spanska omslaget. Den är fin, men jag gillar inte den turkosa ramen. Dessutom känns det som att framsidan avslöjar lite för mycket..
6. Det italienska omslaget. Än en gång halvt obegriplig. Bokens omslag har ingenting med innehållet att göra! Inte okej.


7. Brittisk specialutgåva. Verkligen fin. Hade hellre haft denna än den jag har. Ser klassisk ut. Kul att inte Harry är på framsidan. Men avslöjar kanske lite för mycket..
8. Det holländska omslaget. Än en gång fina detaljer, nu en spindel uppe vid författarnamnet.
9. Det franska omslaget. Nja jag gillar den inte riktigt, stör mig fortfarande på uniformerna...


10. Det finska omslaget. Börjar tycka att tecknarstilen är lite läskig, dom ser inte vänliga ut direkt.. Begriper inte riktigt om det är Ginny eller Hermione längst fram och varför hon har en gigantisk hatt (?) på sig..
11. En amerikansk läderinbunden samlarutgåva. Dessa skulle jag verkligen vilja ha!
12. Den franska vuxenutgåvan. Riiiktigt snygg!

Fler böcker i serien:
1. Harry Potter and the Philosopher's Stone
2. Harry Potter and the Chamber of Secrets
3. Harry Potter and the Prisoner of Azkaban
4. Harry Potter and the Goblet of Fire
5. Harry Potter and the Order of the Phoenix
6. Harry Potter and the Half-Blood Prince
7. Harry Potter and the Deathly Hallows

Recensioner av andra bloggare:
Nilmas bokhylla

Övrigt
Om ni inte redan har gjort det så registrera er på Pottermore! Det är en interaktiv sida där man går igenom kapitel för kapitel av Harry Potter-böckerna (finns massor med extramaterial skrivet av Rowling). De två första finns ute hittills. I första boken får vi ett namn, vi får handla i diagon alley (bland annat en helt egen wand) och sedan blir vi indelade i elevhem.
Lägg gärna till mig som vän där! Jag heter MagicDawn29509
Go Ravenclaw!

7 kommentarer:

  1. Jag tycker att både vuxenomslagen och "barnomslagen" är fina =) Sen är jag nog också lite partisk och tycker att de svenska omslagen är snygga. De finska är lite läskiga :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag håller med dig! Dom svenska är mina favoriter och efter det de holländska. Jag har sett en video på youtube där en tjej visar upp de holländska, dom har jättefina ryggar och massor med fina detaljer som jag tycker att våra svenska saknar. :)
      /Cecilia

      Radera
    2. Nu måste jag ju nästan också gå och titta på youtube ;)

      Radera
  2. Jaa dessa böcker har verkligen många fina omslag :)

    SvaraRadera
  3. Åh jag gillar verkligen hur du har skrivit om alla omslag och det övriga!

    SV: Den är så himla bra!!!!

    SvaraRadera
  4. Läser om den just nu =)

    Jag tyckte inte pottermore var så skoj =( men ska ge sidan ett till försök. Blev med Ravenclaware ^^

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...