tisdag 27 november 2012

Grenar av gift av Erin Kelly

Originaltitel: The Poison Tree
Författare: Erin Kelly
Förlag: Damm förlag
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2012
Genre: Nutid
Handling:
"Efter allt jag redan har offrat och allt hemskt jag redan har gjort för min familj kan jag bara gå vidare. Ingen vet hur det kommer att gå för oss. Jag är rädd, men jag känner mig stark. Jag har styrkan hos en kvinna som har allt att förlora.

London 1997. Toppstudenten Karen möter den bohemiska och glamourösa Biba och blir som förtrollad. Hon flyttar snart in i det förfallna huset som Biba och hennes bror Rex delar och sugs in i deras värld med vin, fester och brutna tabun. Det blir en underbar sommar. Men alla somrar har ett slut och i slutet av den här sommaren är två personer döda.

Tio år senare har Karens sommar hunnit ifatt henne. När hon och nioåriga dottern Alice hämtar Rex från fängelset där han tillbringat de tio senaste åren är hon beredd att göra vad som helst för att hålla ihop familjen."
från adlibris.com


Omdöme:
Oj vilken sommar, Erin Kelly skriver så att jag nästan tror att det är jag själv som varit med om det som står i boken. Huvudpersonen Karen är en duktig, högpresterande tjej med toppbetyg som möter den frigjorda, galna Biba och dras in i hennes värld. Sex, fester, alkohol, droger, inget ansvar och inget samvete.
Det är en vuxen Karen vi får möta, som minns den där sommaren för 10 år sedan. Sommaren som formade hennes liv, sommaren med Biba och Rex.
Och jag dras också med, i början är Biba helt underbar, jag drabbas av svartsjuka, jag vill också vara sådär excentrisk och härlig som Biba är, leva för dagen och inte planera något. Men ju senare sommaren lider och så småningom tar slut får vi se en annan del av Biba. Det hela slutar med att Rex hamnar i fängelse. Men varför? Och hur? Jag sträckläste den här boken, jag ville veta! Samtidigt är jag glad nu när det är över, för det var ganska jobbigt. Intensivt-jobbigt. Det är absolut en läsvärd bok och jag ska hålla ögonen öppna efter fler böcker från Erin Kelly. Grenar av gift får betyget 4/5!

Tack till Damm förlag för recensionexemplaret!

Omslaget:
Jag är inte jätteförtjust i det svenska omslaget, jag tycker även att det luras lite, det ser ut som en ungdomsbok. Vilket jag inte tycker att det är även fast det handlar om tre personer i tjugoårsåldern..
Men ja, det är väl okej, med huset och trädet.. Fina färger.

Andra omslag:

1. Verkligen fint omslag. Fast det ser ut som en skräckroman.
2. Jag gillar den här med, hade jag valt själv hade jag tagit den här. Jag gillar färgerna och hur bilden är komposerad.
 

Recensioner av andra bloggare:
Enligt O
Hyllan
Bokhora



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...