lördag 24 november 2012

Gone av Michael Grant

Titel: Gone 
Originaltitel: Gone 
Bokserie: Gone #1 
Författare: Michael Grant 
Förlag: Egmont
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2008
Genre: YA, Science Fiction - Dystopi
Handling:
"På ett ögonblick försvinner alla över 15 år!

Bilar kör av vägen, spädbarn ligger ensamma i sin vagga och plötsligt fungerar inte telefonerna, Internet eller TV. Det finns ingen hjälp.

En helt ny skrämmande värld möter de övergivna barnen och tonåringarna. En värld utan vuxna där laglöshet träder in. Där mat för dagen blir en kamp och där de starka ställs mot de svaga. Förtvivlat försöker de ungdomarna komma på gåtans lösning. Men tiden börjar rinna ut för Sam. Han fyller snart år. Och när man fyller femton försvinner man
." från adlibris.com


Omdöme:
Jag har haft denna bok i bokhyllan sen i somras. Jag har velat läsa den i ungefär ett år. Men det har hela tiden kommit annat emellan. Men nu äntligen har jag gjort det. Jag läste de 560 sidorna på två dagar. Det är ett väldigt bra betyg. Speciellt med tanke på att boken är på engelska.
Boken får mig att tänka på William Goldings "Flugornas herre", en bok jag tvingades läsa när jag gick i skolan. Den handlar om ett gäng barn som överlever en flygkrasch och blir strandade på en öde ö. Det är samma tema på den här boken.
Michael Grant skriver otroligt fängslande, boken startar väldigt spännande och håller uppe samma takt i princip hela tiden - vilket i sig är ganska utmattande.
Jag blev lite småbesviken på slutet, men jag har å andra sidan förståelse för hur det slutade (med tanke på att boken har fem uppföljare).
Det enda negativa jag har att säga är att boken är väldigt könsstereotypisk, vilket känns väldigt amerikanskt och omodernt för mig som är en svensk 80-talist. Jag tänker då främst på att det är tjejerna som tar hand om barnen och killarna som tar kommandot och typ ska ut och slåss. Dock är det kul att det är en kille som är huvudrollen!
Men på det stora hela är det en otroligt bra bok, spännande berättelse och intressanta karaktärer.
Jag har redan bestämt Hunger som är bok nummer två i serien och jag längtar efter att få läsa den!
Jag ger Gone betyget 4,5!

Omslaget:
Jag tycker att det här omslaget är skitsnyggt! Sidkanterna har samma neongula färg som bakom titeln och jag gillar verkligen att det är så stilrent!

Andra omslag:



1. Den amerikanska förstautgåvan. Jag tycker inte om när man ser ansiktena på karaktärer i boken. Jag föredrar att fantisera ihop hur de ser ut själv. Jag tycker inte att den här är fin.
2. Det holländska omslaget. Jag tycker bilden i nedre hörnet är överflödig, utan den hade omslaget varit mer stilrent. Jag gillar bilden med silhuetterna i överkanten.
3. Portugisiskt omslag. Riktigt snyggt! Men jag saknar Little Pete!
4. Det svenska omslaget. Tycker inte om det här alls. Jag gillar inte färgerna, inte bildkompositionen, inte modellerna.. Skulle inte köpa det här!
5. Den här är ganska snygg, men tycker mer att det ser ut som en paranormal-romance bok än en dystopi..

Fler böcker i serien:
1. Gone
2. Hunger
3. Lies
4. Plague
5. Fear
6. Light

Recensioner av andra bloggare:
Schitzo-Cookie's Bokblogg (kolla även in hennes omslagsinlägg!)
Boktycke
Pocketlover
BokMamma



1 kommentar:

  1. Åh måste beställa Plague snart =) blir sugen på den här serien igen.

    Och ja visst blir man tokig på alla typsika könsroller. Har valt att ignorera och glömma för man kan ju tyvärr inte göra något åt saken :(

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...