lördag 24 november 2012

Bokbloggsjerka 23-26 nov #1

Annika anordnar varje helg en bokbloggsjerka. Jag har sett det länge nu men aldrig varit med, men idag tänkte jag prova för första gången!

"Lista 10 författare som du håller som favoriter just nu. Naturligtvis gör det ingenting om du även nämner den bok du värdesätter högst av var och en."










 Neil Gaiman - såklart. Och då främst hans ungdomsböcker, Stardust och Graveyard Book.





 
JK Rowling - Älskar älskar älskar Harry Potter. Men blev även riktigt imponerad av Den Tomma stolen!

Stieg Larsson - Jag är absolut ingen deckarläsare. En tråkig dag tipsade mamma mig om att läsa hans första bok Män som hatar kvinnor. Och jag älskar verkligen den triologin!




 
Astrid Lindgren - Underbara kvinna. Vad skulle min barndom vara utan Pippi, Madicken, Emil, Karlsson och de andra?


John Boyne - En ny favorit! Jag blev riktigt imponerad av Noah Barleywater runs away och nu när jag även läst en vuxenbok av honom (Myteriet på Bounty) börjar han nagla sig fast i mitt hjärta.



Gail Carriger - Jag har visserligen bara läst de två första delarna i Parasol Protectorate-serien, men dom är såå bra. Jag älskar hennes humor och charm! Ser fram emot att läsa fortsättningen på serien och även hennes nya serie som kommer snart.

Jonas Gardell - Jag läste mycket Gardell när jag var yngre, han är ofta rolig samtidigt som han är seriös. Jag blev nyfrälst med Torka aldrig tårar utan handskar.






 

Alexander McCall Smith - Damernas Detekrivbyrå. I looove them.


Lars Kepler (Alexander och Alexandra Coelho Ahndoril) - Jag älskar deras deckarserie om Joona Linna. Ser fram emot att läsa den nya boken!


Suzanne Collins - Hungerspelen. Say no more.


24 kommentarer:

  1. Hungerspelen är en av det här årets höjdaruipplevelser för mig. Jag totalt slukade den. Listan skulle behövt vara längre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte annat än hålla med! :)
      /Cecilia

      Radera
  2. Ska testa Damernas detektivbyrå snart tror jag. Vet inte hur jag undgått att läsa dem, men tror jag skulle gilla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag rekommenderar Damernas detektivbyrå varmt! Författaren är professor i filosofi så det är ganska tänkvärda böcker, kryddat med humor och otroligt mycket värme!
      /Cecilia

      Radera
  3. Några som jag känner igen från min egen lista, några som jag känner att jag borde haft med och några som jag inte alls känner till! Bra blandning, och kul med tips på nya författare :)

    SvaraRadera
  4. Stieg Larsson, Astrid Lindgren och Jonas Gardell är absolut bra läsning. Harry Potter har jag aldrig läst bara sett på film. Har de två första Lars Kepler böckerna i bokhyllan. Dessvärre har jag inte hunnit läst dem ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan verkligen rekommendera Kepler, som jag skrev läser jag inte så mycket deckare och gillar egentligen inte den typen av böcker. Men Kepler lyckas ändå fängsla mig :)
      /Cecilia

      Radera
    2. Du har ju bland andra Tolkien och Robin Hobb på din lista, jag tror att du skulle gilla Harry Potter-böckerna faktiskt. Det är lite avskräckande att de räknas som barnböcker men jag tycker att dom är riktigt bra ändå. Mysiga som bara den. Och spännande :)

      Radera
  5. Snyggt inlägg med bilder av alla författare! Bra lista också:)

    SvaraRadera
  6. Få se när man ska våga sig på JK Rowlings vuxenbok?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag, den är rätt tragisk med svart humor. Vissa av karaktärerna är riktigt vidriga. Men väldigt bra skriven! Jag kunde inte sluta läsa. Recension kommer på torsdag. :)
      /Cecilia

      Radera
  7. Jaha, ännu en lista med Alexander McCall Smith. Jag får nog snart ta och läsa honom.

    SvaraRadera
  8. Jag längtar oxå efter Keplers nya! :) Hungerspelen måste jag ta tag i och läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag att du ska göra :D
      Jag var mest nyfiken på hajpen och ville ge dom en chans. Och så hittade jag dom riktigt billigt på en bokrea. :D

      Radera
  9. Kul att ni hängde på jerkan! Gardell gillar jag också!

    SvaraRadera
  10. Nu har jag läst om Hungerspelen så ofta att jag kanske borde ta och läsa dem (jag antar att det är trilogin som avses).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja gör det! Jag tror att du kommer ha svårt för att hålla dig ifrån de andra två böckerna om du väl läser den första! :)

      Radera
  11. Välkomna till bokbloggsjerkan! Fina favoriter, håller med om många :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vi ska försöka vara med varje helg i framtiden! :D

      Radera
  12. Jag skäms lite för att jag glömde Astrid Lindgren på min lista... Bra lista för övrigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men tackar, tackar :)
      Hon är så självklar att hon är lätt att glömma :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...