torsdag 15 november 2012

Å andra sidan av Marian Keyes

Titel: Å andra sidan
Originaltitel: On the other side of the Story
Författare: Marian Keyes
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2004
Handling:  
"Jojo Harvey är litterär agent, med en kropp som Jessica Rabbit och en knivskarp hjärna. Hon har siktet inställt på att bli delägare i agenturen men när en ny kollega dyker upp och kammar hem
ett miljonkontrakt får hon problem.

En av Jojos författare är Lily Wright. Hon har skrivit en tröstbok efter ett rånöverfall och boken blev en bästsäljare. Nu har Lily fått skrivkramp och börjar bli desperat. Hon har nämligen köpt ett drömhus åt sig och pojkvännen Anton.

Gemma Hogan arbetar som festfixare. Hon var tidigare en av Lilys bästa vänner, tills den dagen då Lily stal hennes pojkvän Anton. Nu har Gemmas pappa träffat en ny kvinna efter trettiofem års äktenskap och Gemma flyttar hem till sin mamma, som fått en sådan chock att hon måste matas med lugnande medel. Gemma skickar desperata e-mail till sin väninna Suzanne, som tycker att de är så underhållande att hon skickar dem till den enda litterära agent hon känner till: Jojo Harvey. Och så är cirkeln sluten."
- lånat från adlibris.

Omdöme:
När jag läste handlingen blev jag alldeles snurrig, det verkade helt virrigt alltihop. Och sen när jag hämtade ut boken på biblioteket och den var tjock! 600 sidor. Shit. Jag som trott att Chick lit-böcker skulle ligga runt 300 sidor ungefär. Oj-vad-har-jag-gett-mig-in-på?. Men. Den här boken var verkligen en fröjd att läsa, det var inte ett dugg virrigt med de tre huvudrollsinnehavarna utan jag fick lära känna dom i lugn och ro.
Jag började sympatisera med någon av dom och sen plötsligt vändes på steken och jag fick se från den andra personens synvinkel. Intressant.
Beträffande karaktärerna blev Lily min favorit, väldigt omtänksam och rar. Både Gemma och Jojo är den typen av personer som jag ofta blir lite skrämd av. Alla tre utvecklas under bokens gång och jag kunde inte förutsäga slutet alls, men jag är nöjd med hur det blev!

I stort tycker jag att den här boken var väldigt varm och rar, trots de 600 sidorna läste jag ut den på ungefär två dagar (utan att sträckläsa!) Så jag ger Å andra sidan betyget 4/5!

Omslaget
Boken jag lånade hade omslaget jag visat längre upp. Jag tycker  att det är ett toktråkigt omslag. Tjejen är snygg såklart men jag förstår inte vad hon har med boken att göra? Ska hon föreställa någon av huvudrollskaraktärerna? Vem av dom? Jag hade aldrig plockat upp den här boken bara för omslaget, utan snarare tvärtom. Jag har sett där här boken massor med gånger i bokaffärer och second hand-butiker och känt att "nää, den är inget för mig".

Andra omslag


1. Den här är ganska fin, men ännu en gång, jag förstår inte riktigt vad bilden har med boken att göra. Visst det är lite resande, men den här sidan får en att tro att boken handlar väldigt mycket om att resa. Eller flytta. Eller något liknande..
2. Den här är helt okej tycker jag. Söt. En tjej som ligger och skvallrar med sin kompis. Min favorit av de här fyra.
3. Ganska fin bok, men jag gillar inte att den ser ut att ha blivit framtagen i typ paint.
4. Den här ryska versionen tycker jag är jättetjusig! Tre kattiga tjejer och en kille, dom kan tänkas bråka lite om, i bakgrunden. Fast min bild av tjejerna såg verkligen inte ur såhär.

Recensioner av andra bokbloggare:
Boktoka
Boktokig
Ciccis bokblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...