fredag 26 oktober 2012

Chanslös av Gail Carriger

Obs! Handlingsbeskrivningen innehåller spoilers för den som inte läst Själlös!  Resten av recensionen är spoilerfri!

Titel: Chanslös
Originaltitel: Changeless
Bokserie: The Parasol Protectorate #2
Författare: Gail Carriger
Förlag: Styxx Fantasy 
Originalspråk: Engelska
Utgivningsår: 2012 (Originalet utgivet 2010)
Genre:  Science Fiction - Steampunk
Handling: 
"Alexia Tarabotti, numera Lady Maccon, trivs i sin nya tillvaro som fru till Conall Maccon, Londonvarulvarnas alfa. Men hennes idylliska tillvaro störs snart då varulvsregementet återvänder från utlandet och slår ner sina tältpinnar på hennes gräsmätta. samtidigt sveper en farsot in över London, och den påverkar stadens övernaturliga invånare på ett skrämmande sätt.

På order av drottningen fattar Alexia sitt para­soll, går ombord på ett luftskepp och ger sig av mot Skottland, ursinniga varulvar och en märklig egyptisk mumie. Men det verkar som om någon helst ser att hon inte når sin destination och Alexia måste inse att det finns situationer som inte ens en kopp te kan rädda!"
från adlibris.


Omdöme:
Jag är så glad att Styxx förlag var så snabba med att släppa andra delen om underbara Alexia! Jag hoppas de andra delarna också kommer ut snart på svenska!
Efter att nu ha läst ut två delar av serien har jag undermedvetet sorterat in Parasol Protectorate-böckerna i samma kategori som Damernas Detektivbyrå och Terry Pratchetts böcker. Dessa tre har utifrån inte så mycket gemensamt, men förutom att de alla har riktigt starka kvinnliga karaktärer så är de även fulla med humor. Och jag älskar det!
Inte lika mycket "kuckel och myspys" i den här som i Själlös, men däremot en hel del mer steampunk. Vilket jag gillar och jag ser verkligen fram emot de kommande delarna!
Jag ger Chanslös betyget 4/5!
Tack Styxx fantasy för recensionsexemplaret!

Omslaget
Jag tycker verkligen om omslaget, det är likadant som det engelska originalet fast med svensk text och dessutom svarta sidkanter vilket jag är svag för! Jag gillar verkligen att hela serien följer samma stil.

Recensioner av andra bloggare:
thecuriouscaseofthebooks
Tessans bokblogg


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...